BRISEL/ATINA, Evropska komisija, izvršno tijelo Evropske unije (EU), konstatovala je prestanak rada grčkog prevoznika “Olimpik erlajnz” i rađanje nove aviokompanije u njenim okvirima, pružajući punu podršku planu privatizacije nacionalnog prevoznika.
Komisija je istovremeno naredila staroj kompaniji da vrati 850 miliona evra (više od milijardu dolara) nezakonito dobijene državne pomoći u posljednjih nekoliko godina, kojom je “Olimpik” održavan u životu bez obzira što je proizvodio gubitke.
“Ta pomoć je neprimjerena sporazumu o EU,” konstatovala je Komisija.
Analitičari očekuju da će odluka od srijede “evropske vlade” biti primjer i za ostale članice EU koje se bore da spase njihove nacionalne aviokompanije ugrožene skokom cijene goriva i usporenom stopom privrednog rasta.
Najpoučniji je primjer “Alitalije”, gde su praktično blokirani pregovori sa sindikatima povodom plana smanjivanja broja zaposlenih i postizanja drugih ušteda kako bi kompanija koja ima dnevni gubitak od oko dva miliona evra izašla iz krize.
“Juronjuz” juče javlja je konzorcijum grupe italijanskih biznismena (CAI) koji želi da spasi “Alitaliju” zaprijetila da će povući svoju ponudu ukoliko se sindikati ne slože sa njihovim uslovima. Do sada su samo tri od devet sindikata “Alitalije”, koja se nalazi u većinskom državnom vlasništvu, pristala da prihvate ponudu CAI, uključujući i otpuštanje skoro 3.000 radnika.
Povodom “slučaja” grčke kompanije Komestar EU za saobraćaj Antonio Tajani izjavio je da je jedna istraga u “Olimpiku” potvrdila da je kompanija u periodu od 2005. godine dobila nezakonitu pomoć od vlade u Atini u vrijednosti većoj od 850 milion evra. Ta suma mora biti vraćena, kazao je visoki funkcioner Unije.
Istovremeno, Komisija je odobrila plan grčke vlade o privatizaciji posrnule kompanije, čime bi bili stvoreni uslovi za osnivanje novog nacionalnog prevoznika, koji bi nasljedio naziv “Olimpik.”
Tajani je naveo da će nova kompanija, koja bi trebalo da se osnuje do kraja 2009. godine, bila za jednu trećinu manja nego stara firma i bila bi kompletno u rukama privatnih vlasnika.
Da bi vratio novac grčkoj državi uzet iz budžeta “Olimpik” će morati da se odrekne dijela nekretnina, a komesar Tijani je insistirao da prodaja mora da bude po “tržišnim cijenama”, pošto je malo je vjerovatno da bi kompanija bila u stanju da prikupi sav novac koji mora da vrati grčkoj vladi, ako bi se postupilo drukčije.
“Ukoliko ne bi slijedili takvu proceduru najverovatnije bi imali bankrot dijela kompanije i ništa od ilegalno stečene dobiti nikada ne bi bilo vraćeno državi grčkoj,” smatra Tajani.
Grčki ministar saobraćaja Kostas Hacidakis rekao je u Atini da će vladin plan privatizacije “Olimpika” za stalno riješiti jedno pitanje kojim su građani Grčke i politički zvaničnici bili preokupirani više od 30 godina.
Prema izveštajima agencija, nova kompanija će zadržati sve domaće linije koje je imala do sada, ali će drastično skresati međunarodne rute.
Planom je predviđeno zatvaranje i prodaja pojedinih dijelova prezadužene kompanije, uključujući i odeljenje za održavanje aviona, s tim što će istovremeno početi procedura formiranja novog preduzeća kojim bi upravljali privatni investitori.
Hacidakis je u srijedu naglasio da je privatizacija aviokompanije bila jedini način da se obezbjedi sigurnost radni mjesta zaposlenih.
Sudbina “Olipika” slična je jednom drugom evropskom avioprevozniku, belgijskoj “Sabeni” koja je poslije bankrota počela da posluje po imenom “Brasels erlajnz” da bi početkom ove sedmice prešla u ruke njemačkog giganta “Lufthanze.”
Mogao bi to biti dobar primjer i za “Alitaliju”, koja grca u gubicima, smatraju analitičari.