BANJALUKA, Projekat Vlade RS “Giljotina propisa”, koji je sproveden na entitetskom nivou 2006-2007. godine, a sufinansiran od strane USAID i WB/FIAS, rezultirao je smanjenjem operativnih troškova, uklanjanjem administrativnih prepreka za poslovanje i smanjenjem mogućih izvora korupcije.
Takođe, ovaj metod jeste preteča stvaranju jasnih i predvidivih propisa, rekla je Jasna Brkić, ministar za ekonomske odnose i koordinaciju u Vladi RS.
– S obzirom na to da je bilo potrebno preduzeti konkretne korake u svrhu unapređenja poslovnog ambijenta u Srpskoj, Vlada RS se odlučila za ovaj projekat i na taj način uspostavila legalni okvir učešća predstavnika poslovne zajednice u proces odlučivanja u donošenju novih propisa. U toku su aktivnosti sprovođenja “giljotine propisa” na lokalnom nivou, koja je ušla u treću fazu realizacije, a izabrana opština jeste Banja Luka. Ovo je bila prva “giljotina propisa” na Balkanu, a jedina koja je, pored formalnosti, obuhvatila i inspekcijske postupke i predmete kontrole, pa su, u tom smislu, sprovedene dvije “giljotine” – kaže Brkićeva.
Koji su najznačajniji rezultati ovog projekta?
BRKIĆ: Od 2.474 predmeta kontrole, ovaj broj sveden je na 1.040, odnosno njih 60 odsto ukinuti su kao nepotrebni predmeti kontrole i predmeti kontrole koji se preklapaju. Sve ovo omogućilo je unapređenje rada Republičke uprave za inspekcijske poslove, koja intenzivira aktivnosti u okviru projekta realizacije Informacionog sistema za upravljanje inspekcijama. U svrhu nastavka aktivnosti na provođenju reforme u RS, u oktobru prošle godine završen je prvi pilot-projekat procjene uticaja “giljotine propisa” na poslovno okruženje u BiH. Vlada RS donijela je odluku o pokretanju drugog pilot-projekta procjene uticaja propisa na Nacrt zakona o turističkoj naknadi u ovoj godini.
Formirali ste i baze podataka, sa svim potrebnim propisima i dozvolama za pokretanje biznisa u RS. Hoće li to doprinijeti preduzetničkoj aktivnosti?
BRKIĆ: Registar svih odobrenja i inspekcijskih postupaka i predmeta kontrole dostupan je svim zainteresovanim subjektima na internet adresi www.regodobrenja.net. Krajem juna ove godine završene su aktivnosti na izradi podregistra dozvola, odnosno odobrenja u svrhu pokretanja i obavljanja privrednih aktivnosti. Prezentacija ovog registra i podregistra poslovnih dozvola održana je u centrima regionalnih privrednih komora RS. Pretraga poslovnih ideja moguća je prema klasifikaciji privrednih djelatnosti, u skladu sa zakonom o klasifikaciji djelatnosti i o registru jedinica razvrstavanja.
Koliko je, u prosjeku, potrebno vremena i novca da se pokrene privatno preduzeće u Srpskoj?
BRKIĆ: Proces registracije preduzeća znatno je sporiji u zemljama gdje je obavezna sudska registracija i, u tom smislu, BiH u cjelini zauzima posljednje mjesto u Jugoistočnoj Evropi. Međutim, Vlada RS je pojednostavila tehničke uslove registracije, čime je smanjeno vrijeme potrebno za otpočinjanje poslova za oko 30 odsto. Umjesto nekadašnja 34 dana, koliko je bilo potrebno za početak poslovanja zanatskih, trgovačkih i ugostiteljskih radnji, sada je taj broj smanjen na osam dana. Takođe, završen je pilot-projekat brze registracije zanatsko-preduzetničke djelatnosti za jedan dan u opštinama Laktaši i Mrkonjić Grad, za šta je interes iskazao veliki broj opština. Osim toga, pojednostavljeno je i dobijanje građevinskih dozvola.
Hoće li RS iskoristiti mogućnost korištenja sredstava iz predpristupnih fondova EU?
BRKIĆ: Iskustva drugih zemalja govore da je glavni razlog slabe iskorišćenosti bespovratnih stedstava EU neadekvatno planiranje i neprepoznavanje projekata, te samo one zemlje koje su sistemski prišle tim aktivnostima uspjele su povući mnogo više sredstava iz fondova EU, nego one koje su ušle nespremne u cijeli proces. Za veći uspjeh korištenja sredstava EU koja stoje na raspolaganju BiH, neophodno je ojačati i osposobiti kapacitete na svim nivoima vlasti u BiH. Ministarstvo za ekonomske odnose i koordinaciju RS već je iniciralo da Vlada RS imenuje predstavnike resornih ministarstava, koji će biti zaduženi za upravljanje programima pomoći EU.
Dokle se stiglo s utvrđivanjem vrijednosti imovine RS u državama bivše SFRJ i kakav se ishod očekuje?
BRKIĆ: U onom dijelu sukcesije, koji se odnosi na imovinu RS u zemljama bivše SFRJ, Ministarstvo je uspostavilo saradnju s Investiciono-razvojnom bankom RS, u januaru ove godine, kako bismo zajedno identifikovali probleme i definisali rješenja. Postojeći problemi datiraju iz perioda provođenja odredbi Zakona o početnom bilansu stanja u postupku privatizacije državnog kapitala u preduzećima i zahtijevaju kompleksan pristup, a posebno primjenu odredaba Aneksa G Sporazuma o sukcesiji. Fokus