SARAJEVO, BANJALUKA, Efekti pada cijene nafte na svjetskom tržištu u BiH trebalo bi da se osjete od naredne sedmice, kada bi gorivo u oba entiteta trebalo da pojeftini.
Izudin Ahmetlić, predsjednik Sekcije prometnika naftnih derivata u FBiH, smatra da gorivo u Federaciji BiH neće osjetnije pojeftiniti uprkos dodatnom padu cijena nafte na svjetskim berzama i nižim rafinerijskim cijenama. “Benzinima će cijena ostati ista, dok će dizeli pojeftiniti 1,5 do dva feninga”, rekao je Ahmetlić.
Na cijene nafte, prema njegovim riječima, utiče i kurs dolara koji je u porastu, zbog čega je i efekat pojeftinjenja umanjen.
“Pravi efekti pada cijena mogli bi se osjetiti tek naredne sedmice. Jučerašnja formula za izračunavanje cijena naftnih derivata pokazala je pad od 70 dolara, što znači da u narednoj sedmici možemo očekivati još jedno pojeftinjenje goriva”, najavio je Ahmetlić.
Vojin Mitrović, predsjednik Udruženja uvoznika i distributera nafte i naftnih derivata RS, kazao je da bi od naredne sedmice i u RS trebalo d dođe do snižavanja cijena goriva. On nije mogao precizirati koliko će pojeftinjenje biti.
“Vidjećemo kolika će cijena nafte biti sutra na bezri, pa ćemo u ponedjeljak odlučiti koliko ćemo spustiti cijene”, kazao je Mitrović.
On je napomenuo da je Udruženje prije deset dana poslalo preporuku vlasnicima benzinskih pumpi da snize cijene za deset feninga, te da su tu preporuku jedni ispoštovali, dok drugi nisu.
Prema rafinerijskim cijenama iz zagrebačke INA, bezolovnom benzinu 98 cijena je sa prošlosedmičnih 715 dolara po toni pala na 710,7 dolara, bezolovni benzin 95 je pojeftinio sa 668 na 663,4 dolara, dok je cijena dizela snižena sa 779 na 760 dolara.
Mesud Lakota, sekretar Udruženja za zaštitu potrošača u BiH, ističe da opravdanja naftaša nisu logična i da je jasno da lobiji i interesne grupe, “kojih u naftnom sektoru i te kako ima”, diktiraju cijene na tržištu.
“Oba entiteta su rasprodala naftnu infrastrukturu i sada nam monopolisti kroje sudbinu. Nema zdrave konkurencije, jer da je ima ne bi razlika u cijenama na pumpama bila jedan fening, nego kudikamo veća”, ističe Lakota.
Smatra da je za našu zemlju poučan primjer Poljske, koja je takođe rasprodala naftne kompanije i došla u probleme sa monopolima. Da bi zaštitila potrošače, Poljska sada ponovo u svoje vlasništvo vraća benzinske pumpe i već ih je kupila deset, kako bi pravila konkurenciju na tržištu. Nezavisne novine