SARAJEVO,Dalje poskupljenje nafte i naftnih derivata dovešće do gašenja velikog broja transportnih preduzeća i ukidanja radnih mjesta, izjavio je Safudin Čengić, predsjednik Grupacije javnog prevoza u Privrednoj komori FBiH.
“Opstojnost firmi koje se bave transportom, putničkim i teretnim, dovedena je u pitanje. Razmišljali smo da po ugledu na Španiju ili Veliku Britaniju organizujemo proteste zbog poskupljenja energenata, ali smo odustali, jer bi oni u našim uslovima mogli dobiti neželjene političke konotacije”, kazao je Čengić.
Nedavno je na nivou Grupacije donesena odluka o povećanju cijena prevoza. Da li su je prevoznici primijenili i koliko je ona eventualno ublažila probleme?
Svi prevoznici su povećali cijene. Nemoguće je zadržati postojeću cijenu i dalje tonuti. Svjesni smo činjenice da ne možemo nadoknaditi gubitak stvoren usljed poskupljenja nafte. Između ostalog i zbog toga što smo kao popratnu posljedicu imali pad broja putnika, ali smo poskupljenjem smanjili razliku između troškova koji su povećani i prihoda. Moram kazati da naš cilj nije da povećamo cijenu. To je najteža odluka. Bili bismo sretni da možemo vratiti stare cijene i da imamo popunjenost autobusa od 90 posto, umjesto kao što je sada tridesetak ili u najboljem slučaju 50 posto. Više ni povećanje cijena ne može donijeti finansijske efekte.
Kako se firme dovijaju da pokriju troškove? Prema informacijama iz finansijskih krugova, neke se i zadužuju kako bi finansirale tekuće poslovanje.
Vrlo teško. Najviše na uštrb zaposlenika. Moram da kažem da i u firmi u kojoj sam zaposlen (Centrotrans-Eurolines) rast ličnih dohodaka nije ni blizu rasta životnih troškova. Koliko oni mogu podnijeti daljnju eroziju svog standarda, veliko je pitanje. U kompletnoj transportnoj branši radnicima u cestovnom prevozu primanja su najniža, 50 posto manja nego u kompletnoj djelatnosti. Provodimo programe smanjenja svih vidova troškova, te kresanja zaposlenih kako bismo spriječili veće dubioze.
Šta zamjerate vlastima kada je riječ o aktuelnoj nezavidnoj situaciji?
Zamjeramo im što one ne čine ništa da ovakvo stanje spriječe. Poslali smo im prijedlog sa pet mjera za prevazilaženje stanja, ali nismo dobili odgovor. Između ostalog, zatražili smo da se prevoznicima omogući popust prilikom plaćanja cestarine na dionici autoputa od Sarajeva prema Zenici, ali ni o tome se nisu izjasnili.
Kakvi su bili efekti nedavne akcije Inspekcije za suzbijanje nelegalnog rada u javnom prevozu?
Imamo primjer firme “Travniktrans”, koja zapošljava pedesetak radnika i sa 40 autobusa obavlja lokalni prevoz. Tokom dvodnevne inspekcije u Srednjobosanskom kantonu ova kompanija dnevno je imala 4.000 maraka veći prihod nego u drugim danima. Jednostavno zbog toga što su se nelegalni prevoznici ta dva dana sklonili. To je dokaz da se efekti mogu postići, ali ne mogu se inspekcijske kontrole obavljati jednom u pola godine. Država mora stalno kontrolisati one koji nezakonito rade. Nažalost, sadašnja situacija sa naftom i PDV-om dovodi legalne prevoznike u tešku situaciju, a praktično daje novu snagu nelegalnim prevoznicima, budući da nemamo državne organe koji će nelegalne prevoznike spriječiti da prevoze putnike. Nezavisne novine