DIZELDORF, Prodaja srpske fabrike automobila “Zastava” nailazi na različito interesovanje u svijetu automobilske industrije, pri čemu, recimo, “Folksvagen” (Volkswagen) razmišlja o montaži svojih vozila u Srbiji, radi čega je jedna delegacija tog njemačkog koncerna uoči Uskrsa posjetila montažne objekte fabrike u Kragujevcu, koju srpska država namjerava da privatizuje, objavio je ekonomski dnevnik “Handelsblat” (Handelsblatt).
Na pitanje tog njemačkog lista jedan predstavnik “Folksvagena” je odgovorio da (u vezi ‘Zastave’ jos ništa nije odlučeno, citirajući njegove riječi: “Još ćemo sve provjeriti”.Iz krugova bliskih “Folksvagenu” može se čuti da su proizvodni pogoni zastarjeli, tako da bi “to bilo poput nove investicije”, rekao je jedan direktor te najveće njemačke automobilske kuće povodom mogućeg preuzimanja “Zastave”.
Cijena bi mogla da iznosi nekoliko stotina miliona evra, navodi “Handelsblat” ističući da je prošle godine taj njemački koncern prodao u Srbiji 8.037 automobila marke “Folksvagen”, “Škoda”, “Seat” i “Audi”, pri čemu je u Srbiji prodato ukupno 52.000 automobila.
“Srpsko tržište sa 7,5 miliona stanovnika i godišnjom prodajom oko 50.000 automobila ne može zaista da podstakne visoke investicije”, rekao je za “Handelsblat” stručnjak za automobile Ferdinand Dudenhofer.
Jedinu vrijednost on vidi u pristupu ruskom tržištu. “Ako Srbi mogu da budu prisutni bez carina na ruskom tržištu, onda imaju konkurentsku prednost koju nijedna od 27 članica EU ne može da ostvari”, istakao je Dudenhofer. U poređenju s tim Rumunija, koja je omiljena zemlja za proizvodnju, ostaje neinteresantna, navodi dnevnik ukazujući da bi Srbija u tom slučaju svoj sporazum o slobodnoj trgovini sa Rusijom morala da proširi i na automobile.
“Devedeset odsto robe podleže slobodnoj trgovini, ali ne i automobili”, kaže jedan predstavnik njemačke ambasade u Beogradu za taj list.
S obzirom na zasićena tržišta na Zapadu automobilski koncerni bilježe rast na istoku kontinenta, prije svega u Rusiji.
“Folksvagen” je prošlog decembra otvorio fabriku u blizini Moskve, “Reno” je potpisao u martu sporazum o saradnji sa ruskim proizvođačem automobila “Avtovazom”, dok je “Dženeral motors” prošle sedmice potpisao ugovor u Uzbekistanu.
Nasuprot interesovanju “Folksvagena”, piše ovaj dnevnik, američki automobilski koncern “Dženeral motors”, navodno, kategorički odbacuje mogućnost kupovine “Zastave”.
“Nemamo namjeru da kupimo fabriku”, kaže jedan evropski predstavnik “Dženeral motorsa”, a citira “Handelsblat” navodeći da od septembra “Zastava” proizvodi po licenci “opel astru” za srpsko tržište, a da bi do 2012. godine u Kragujevcu trebalo da se montira 10.000 automobila godišnje.
List predočava svojim čitaocima da je vlasnik “Zastave” srpska država koja želi da proda 98,8 odsto svog vlasništva, a ponude moraju da se predaju do 15. aprila, pri čemu u obzir dolaze samo proizvođači automobila, ili finansijski snažni investitori.
Interesovanje su, prema navodima njemačkog dnevnika, pokazali “Dženeral motors”, “Fijat”, Ford”, indijski proizvođač automobila “Tata” i njegov kineski konkurent FAW.
“Zastava” je poznata po modelu “jugo”, navodi se u tekstu i ukazuje da je na vrhuncu uspjeha krajem osamdesetih godina sa trake godišnje silazilo 200.000 vozila.
Podsjećajući da još od pedesetih godina prošlog vijeka “Zastava” sarađuje sa italijanskim proizvođačem “Fijatom” (Fiat), list navodi da se u Srbiji sada proizvodi “fijat punto” koji se kao “zastava 10” izvozi u Rusiju, pri čemu je sa stanovišta države “Fijat” idealan kupac.
“Handelsblat” navodi da su sukobi u bivšoj Jugoslaviji tokom devdesetih godina teško pogodili fabriku u Kragujevcu u kojoj je prošle godine 4.000 radnika proizvelo samo 25.000 automobila.