BANJALUKA , Agencija za osiguranje RS pokrenula je akciju suzbijanja raširenih zloupotreba u osiguranju od auto-odgovornosti, upozoravajući osiguravajuća društva da će se u slučaju utvrđenih nezakonitosti suočiti sa sankcijama.
Božana Šljivar, direktor Agencije za osiguranja RS, kaže da će se plan za uvođenje više reda u oblasti osiguranja sprovoditi kroz kratkoročne kaznene i dugoročne sistemske mjere.
Ona je kazala da su kroz kontrole utvrdili da u ovom trenutku skoro da nema osiguravajuće kuće koja poštuje premijski sistem, te su zbog toga naredili specijalne revizije i izdali zadatke aktuarima.
“Rok za završetak revizije je 20. februar nakon čega ćemo ići sa specifičnim mjerama prema svakom društvu u zavisnosti od rezultata revizije. Spremni smo da idemo na oduzimanje saglasnosti za direktore koji su prekršili zakone, blokiramo dio sredstava društava ili zabranimo određene poslove”, kazala je Šljivareva.
U Udruženju osiguravajućih društava RS ne spore brojna kršenja premijskog sistema, ali smatraju da to nije dovelo u pitanje bilansnu poziciju društava, pa da stoga nema potrebe za kaznama.
“Ne mogu se izreći sankcije ako društva izmiruju obaveze, plaćaju štete i imaju tehničke rezerve. Kod nekih društava je potrošeno više režijskog dodatka od dozvoljenog, ali su to stvari na koje ne bi trebalo gledati birokratski”, kaže Borko Popović, predsjednik tog udruženja.
Pored ad hok rješenja, u regulatornoj agenciji ističu da će raditi na sistemskom rješavanju problema s krajnjim dugoročnim ciljem liberalizacije tržišta osiguranja, što je proces u koji je ušla Hrvatska.
Da bi se to ostvarilo potrebno je, navode, donijeti zakon o jedinstvenom informacionom sistemu, koji bi povezao podatke policije o registrovanim vozilima i omogućio bolju kontrolu, kao i elektronsko sklapanje polisa. Drugi korak Agencije bi išao u pravcu raskida postojeće veze između osiguravajućih društava i tehničkih auto-servisa za koju su ocijenili da je “prilično neprirodna i do maksimuma zloupotrijebljena”.
“Tehnički servisi postali su izvor manipulacije i dampinga premijskih cijena. Još nismo izabrali novi model, ali se definitivno nešto mora mijenjati, jer postoji prava poplava tehničkih servisa koja ne prati rast broja vozila, njihov kvalitet niti bezbjednost na putevima”, ističe Šljivareva.
Mogući modeli, navodi, kreću se od propisivanja uslova koje moraju ispunjavati tehnični servisi za sklapanje polisa osiguranja, što je urađeno u Hrvatskoj, pa do potpune zabrane koju je propisala Makedonija.
U Udruženju osiguravajućih društava, pak, kaže da se o uslovljavanja tehničkih servisa može razgovarati, dok ideju o zabrani sklapanja polisa u tehničkih servisa smatra potpuno pogrešnom.
“Zašto to raditi ako idemo u susret korisnicima? Valjda je normalno da se građanima obezbijedi da na jednom mjestu sve urade – obave tehnički pregled i sklope polisu”, kaže Popović.
Kao treći važan korak u Agenciji navode regulisanje djelovanja posrednika u osiguranju koji će biti licencirani.Nezavisne novine