KRAGUJEVAC – To je čudo neviđeno. „Osmica” je tamo nacionalni auto, kao što je za nas bio „fića”. Za mnoge vozače u Egiptu „zastava 128” je „prva ljubav”, ali i pravi porodični auto. Cele porodice dođu u Kairo na sajam automobila, pa se svi onako skupa naguraju u auto i smeškaju… „Osmicu” najviše kupuju i taksisti – kaže Dragan Lazić, već 11 godina koordinator kragujevačke fabrike automobila za poslove sa Egiptom.
U martu ove godine „Zastava” će fabrici „El Nasko” iz Kaira isporučiti 480 „osmica”, a postoje mogućnosti da se sa tom državnom fabrikom postigne dogovor za izvoz 240 ovih vozila svakog meseca.
Vrednost ugovorenih poslova je milion evra, a „Zastava” je spremna da Egipćanima isporuči i rezervne delove za 1,5 miliona evra. Inače, kragujevačka fabrika izvozi automobile za Egipat još od 1965. godine.
– Tada smo izvozili „tristaća”, „fiću” i po nekog „keca”. Izvoz „osmice” je počeo 1981. godine. Od 1992. do 1996. bio je prekid zbog sankcija, a prvog oktobra 1996. obnovili smo saradnju. Do sada smo u Egipat izvezli 92.000 „zastava 128”, a ukupnu vrednost posla teško je proceniti, pošto se cena često menjala – kaže Lazić u razgovoru za „Politiku”.
„Osmica” se u Egipat izvozi u rasklopljenom stanju. „Zastava”, prema Lazićevim rečima, isporučuje 60 odsto delova za ovaj automobil, čitavu školjku, menjač, a motore pravi DMB iz Rakovice. Firma „El Nasko” vremenom je usvojila proizvodnju guma, stakala, branika i sedišta.
U ovoj kairskoj fabrici se auto i sklapa, ali na traci koja im je stigla iz Kragujevca.
– „Osmica” je među Egipćanima popularna ne samo zato što je jeftina (oko 6. 500 dolara – prim. novinara) već i zato što je izdržljiva i pouzdana. Odlično se pokazala na temperaturama iznad 40 stepeni, a zimi se temperatura nikad ne spušta ispod devet stepeni Celzijusa. Nema vlage, pa nema ni korozije, a Egipćani ne pitaju koliko „osmica” troši goriva. Tamo litar benzina košta svega 15 dinara – kaže Lazić.
Koordinator „Zastave” za poslove sa Egiptom kaže da je kragujevačka fabrika pokušala da izvozi i „floride”, ali taj auto nije prošao zbog nešto više cene.
Prema Lazićevim rečima, Egipćani iz „Zastave” naručuju samo „osmice” i zato što se delovi za taj auto mogu naći „na svakom ćošku”. „El Nasko” je sarađivao i sa „Fijatom”, a „osmica” je najvećim delom auto tog italijanskog giganta.
– Egipat sa 80 miliona stanovnika i Kairo sa 24, to je ogromno tržište. Nema fabrike koja tamo ne sklapa neki svoj model. Tu su i Francuzi, i Nemci, i Amerikanci, i Japanci. Nije se lako probiti, ali mi smo to uspeli „osmicom”.
Mnogi je tamo voze i po 25-30 godina. Bilo bi dobro da se ova saradnja nastavi, mada je proizvodnja „osmice” u „Zastavi” pred gašenjem – otkriva Lazić.
Isporuka „zastave 128” u Egipat ide preko porodične firme „Yugo Misr Trade” iz Kaira, koju je osnovao Fikri Botros.
Njome sada upravlja njegov sin Rami. Rasklopljene „osmice” se, prema Lazićevim rečima, tovare u kontejnere koji odlaze za luku Bar, a odatle, preko Aleksandrije, stižu u Kairo. Kao u dobra stara vremena. Politika