PARIZ,Nedavno ojačanje evropske valute zabrinulo je, između ostalih, i ljubitelje visoke mode. Kupci najluksuznijih evropskih “krpica” iz Azije ili SAD dvaput će razmisliti pre nego što se “otvore” za neki ojdevni predmet sa poznatim potpisom, prenosi agencija Rojters.
Evropska luksuzna roba postala je praktično nedostupna za sve značajne kupce pošto je evro lprošle godine ojačao oko 10 odsto u odnosu na dolar i jen, a proteklih sedmica dostigao maksimalne vrijednosti prema tim valutama.
“To zaista predstavlja problem”, ocjenio je direktor francuske federacije modne industrije Didije Grumbah i objasnio da je to za članice EU koje su prihvatile zajedničku valutu manji problem, ali za SAD i Britaniju znatan.
Luksuzna roba je u ukupnom prošlogodišnjem francuskom izvozu učestvovala sa 20 milijardi evra, zbog čega nije iznenađujuće što je i vlada te zemlje zabrinuta.
Francuski političari, uključujući predsjednika Nikolu Sarkozija više puta su upozoravali na opasnost koju jak evro predstavlja po francusku privredu i tražili od Evropske centralne banke da snizi kamatne stope kako bi došlo do povlačenja vrijednosti evropske valute.
Žalbe su stigle i od francuskih kompanija iz različitih sektora poslovanja.
Kupac modnih proizvoda za ekskluzivne američke prodavnice Dženi Li, koja se ove sedmice nalazi u Parizu radi uvida u najnovije trendove i kupovine odjeće za iduću ljetnju sezonu, zabrinuta je i pita se da li će njeni američki potrošači hteti da plate visoke cijene za evropske kreacije koje je jak evro učinio skupim.
“Moramo biti oprezni. Ovdje smo vidjeli zaista privlačnu liniju pamučnog donjeg veša po maloprodajnoj ceni od 250 dolara (176 evra), što je po ovakvom kursu evra zaista preskupo”, ocjenila je ona.
Komentari poput njenog zabrinjavaju evropske modne kreatore.
“Situacija je nenormalna”, rekao je Rojtersu Bernar Arno na reviji modne kuće “Kristijan Dior” čiji je on vlasnik. “Više bismo naravno voljeli da je evro slabiji”, ocjenio je on.
Njegova kompanija predstavlja sam vrh kad je riječ o luksuznoj robi namjenjenoj najbogatijim klijentima koji će ostati vjerni “Diorovoj” tašni ili paru cipela čak i ako oni postanu još skuplji. To kompaniji daje slobodu da poveća cijene ako je to neophodno, kao što je prošle godine učinila u dva maha u Japanu.
Jak evro ne pogađa u većoj mjeri kreatore klasičnih luksuznih linija, već one koji se bave savremenijim modnim dizajnom.
Kroz težak period prolaze i kreatori odjeće i prateće modne opreme namenjenih mlađim kupcima, naglasio je Grumbah. “Kada je proizvod veoma skup i kada je uvjek bio skup, poskupljenje od 10 odsto često ne predstavlja nikakav značaj za kupce, ali je to problem za prizvode srednjeg cjenovnog opsega i one namenjene mlađoj populaciji”, ukazao je on.