BANJALUKA, Autoput Banjaluka – Gradiška donio je sa sobom brojne prednosti i već u svojoj prvoj godini postigao očekivane efekte.
Tako je podignuta bezbjednost saobraćaja na mnogo viši nivo, smanjen je broj saobraćajnih nesreća na tom potezu, smanjene su gužve, skraćena dužinu putovanja, ali i potrošnja goriva, stav je stručnjaka iz oblasti saobraćaja u RS.
Naime, na današnji dan, 30. novembra prije tačno godinu dana, svečano je otvorena i druga dionica autoputa Banjaluka – Gradiška, ukupne dužine 26,5 kilometara, od Mahovljana do Gradiške, čime je ovaj autoput stavljen u funkciju cijelom svojom dužinom od 32 kilometra.
Pored toga, polovinom jula ove godine predajom upotrebne dozvole puštena je u saobraćaj Mahovljanska petlja, koja će povezivati ovaj autoput s autoputem Banjaluka – Doboj, čija je gradnja počela.
Umjesto ranijeg putovanja od Banjaluke do Gradiške, koje je trajalo oko sat vremena, uzimajući u obzir gužve koje su putnike pratile kroz Laktaše, Mahovljane, Aleksandrovac i Topolu, građani sada ovu dionicu prelaze za oko 25 minuta. U Javnom preduzeću “Autoputevi RS” rekli su da godinu dana nakon puštanja u saobraćaj prvog autoputa u RS sa sigurnošću može da se kaže da je njegov značaj ogroman, te da je u potpunosti ispunio svoju svrhu i očekivanja.
“Efekti su brojni, a prije svih značaj s aspekta bezbjednosti saobraćaja. Pored toga, vozači kao prednost ističu kvalitet vožnje autoputem, a nije zgoreg pomenuti i znatno kraće trajanje putovanja”, rekli su u “Autoputevima RS”.
Ističu da su do juče uobičajene saobraćajne gužve i zastoji danas već stvar prošlosti, ali da se pravi efekti očekuju tek po izgradnji i puštanju u saobraćaj mosta preko rijeke Save u Gradišci. Prema njihovim riječima, naplata putarine trebalo bi da počne s prvim danima proljeća, a u toku je izrada studije o mogućnostima uvođenja putarina i definisanja sistema naplate na budućoj mreži autoputeva u RS, u okviru koje su početkom novembra vršena i trodnevna anketiranja vozača na autoputu kako bi se dobili rezultati koji će pomoći pri izradi studije i definisanja sistema naplate putarine.
“Mišljenja smo da bi okvirno putarina trebalo da iznosi 10 feninga po kilometru, međutim, konačna cijena biće poznata neposredno pred puštanje u rad sistema naplate”, kažu oni, navodeći da će prave podatke o dnevnom protoku vozila na autoputu imati po okončanju izrade studije. U svemu ovome važno je napomenuti da su reakcije građana koji koriste autoput veoma pozitivne, većina njih ističe sve prednosti vožnje autoputem u odnosu na magistralni put, dok su sličnog mišljenja i stručnjaci iz oblasti saobraćaja. Tako Milenko Jaćimović, predsjednik Udruženja za unapređenje bezbjednosti saobraćaja RS, smatra da je ovaj autoput donio sa sobom brojne prednosti.
“Smanjio je dužinu u kilometrima, a time i potrošnju goriva, gužve su smanjene za 100 odsto, jer znamo da je posebno na staroj lokaciji problematična bila dionica od Laktaša do Gradiške”, kazao je Jaćimović. On je dodao da je na magistralnom putu Banjaluka – Gradiška kod Nove Topole bila crna tačka zbog mnoštva saobraćajnih nesreća, ali da je to sad anulirano i da je na čitavom potezu od Banjaluke do Gradiške značajno smanjen broj saobraćajnih nesreća.
“Ne možemo reći da ih nema, bude ih, ali to je sve plod nepridržavanja ograničenja brzine”, pojasnio je Jaćimović. Slično misli i Zoran Sredić, predsjednik Savjeta za bezbjednost saobraćaja grada Banjaluka, koji je rekao da je ovaj autoput umnogome doprinio povećanju nivoa bezbjednosti saobraćaja, jer ga je rasteretio i smanjio gužve.
Autoput u brojkama:
– 320 miliona KM koštao kompletan projekat izgradnje autoputa
– 90,5 miliona evra koštala druga dionica
– 12.000 vozila će, prema procjenama, svakodnevno saobraćati ovom dionicom
– 32 kilometra ukupna dužina autoputa
Na autoputu se nalazi:
10 nadvožnjaka
5 mostova
2 odmarališta, petlje, podvožnjaka i tunela
Nezavisne novine