BANJALUKA, Za pet godina poslovanja avio-kompanije “Skaj Srpska” Vlada Republike Srpske subvencionisala je to preduzeće sa oko pet miliona KM, od čega je samo na lična bruto primanja direktora za ovo vrijeme otišlo oko pola miliona maraka.
Iako je potrošen ogroman novac, avio-kompanija nije uspjela da zaživi i da razvije vazdušni saobraćaj i poveže Srpsku sa evropskim i svjetskim destinacijama, što je bio glavni cilj njenog osnivanja.
Prema izvještaju o reviziji finansijskih izvještaja Ministarstva saobraćaja i veza RS za 2011. godinu, umjesto predviđenih 730.000 KM preduzeću “Skaj Srpska” doznačena je zahtijevana subvencija u iznosu od 1.140.000 KM. To je, kako je navedeno, bilo neophodno za realizaciju ugovora sa preduzećem “Adrija ervejz” iz Slovenije.
U revizorskom izvještaju za 2010. godinu stoji da je na poziciju sufinansiranje preduzeća “Skaj Srpska” realociran iznos od 740.000 KM koji nije bio planiran budžetom za tu godinu. Sredstva su bila namijenjena za finansiranje komercijalnih operacija vazdušnog saobraćaja avio-linije Banjaluka – Ljubljana.
– Sufinansiranje “Skaj Srpske” realizovano je u ukupnom iznosu od 1.120.000 KM. To je 740.000 KM više u odnosu na odobreni budžet od 380.000 KM ili 195 odsto – stoji u izvještaju revizora.
Većina tog novca data je slovenačkoj državnoj avio-kompaniji “Adrija ervejz”, koja zbog ekonomske neisplativosti usljed malog broja putnika nije željela da leti za Banjaluku bez subvencija. Tako su prazni avioni za Ljubljanu koštali 740.000 KM, jer su u prosjeku po letu imali manje od 20 putnika. Posao sa Slovencima završen je neslavno, jer su letovi trajali samo dok je bilo subvencija.
U 2010. godini “Skaj Srpska” organizovala je ukupno 969 letova, koje je koristilo svega 4.800 putnika, što znači da je to u prosjeku pet putnika po svakom letu. Za subvencije svih ostalih praznih sjedišta potrošeno je skoro milion maraka.
Slična situacija bila je i u prošloj godini.
Vlada RS nedavno je utvrdila prednacrt budžeta i ekonomske politike za 2013. godinu, kojim je pored ostalog, planirano i ukidanje preduzeća “Skaj Srpska”.
Izvršni direktor Udruženja ekonomista RS (SWOT) Saša Grabovac za “Glas Srpske” kaže da razlozi Vlade RS za zatvaranjem “Skaj Srpske” leže u nemogućnosti tog preduzeća da ostvari jeftine letove u saradnji s drugim kompanijama.
– Kad je riječ o ekonomiji, bilo kakvo subvencionisanje preduzeća najčešće ne završi dobro. To se pokazalo i ovog puta – kaže Grabovac.
Stručnjaci u ovom poslu ističu da je loše upravljanje u “Skaj Srpskoj” u ovom slučaju posljedica lošeg izbora kadrova.
– Trebalo bi da se pokrene pitanje odgovornosti onih koji su vodili “Skaj Srpsku”, a ne samo da se ugasi, a da niko ne odgovora zbog toga. Kad su vidjeli da nisu sposobni da iznesu posao, postavlja se pitanje zašto nisu podnijeli ostavke odmah poslije prve loše godine poslovanja – kažu oni.
Direktor “Skaj Srpska” Zoran Injac kaže da se “preduzeće gasi”, “a ne ukida se zbog lošeg poslovanja”.
Kaže da nisu tačne informacije o “nedomaćinskom” poslovanju i odbacuje navode da ima tri službena automobila.
Direktor protiv ukidanja
Zoran Injac je juče na sastanku sa ministrom saobraćaja i veza RS Nedeljkom Čubrilovićem i direktorima Republičke direkcije za civilnu vazdušnu plovidbu, banjalučkog i trebinjskog aerodroma ponovio da ne treba ukinuti “Skaj Srpsku”.
V. d. direktora “Aerodroma RS” Davorin Mihić rekao je da bi sa banjalučkog aerodroma od aprila mogli početi letovi za Skandinaviju, jer su u završnoj fazi pregovori o saradnji sa lou-kost kompanijom “Viz er”.
Čubrilović je istakao da se moraju obezbijediti sredstva za ogradu i dokup zemljišta kako bi Aerodrom Banjaluka zadržao međunarodne dozvole. Glas Srpske