BANJALUKA, Suština konferencije “Finansiranje saobraćajne infrastrukture na zapadnom Balkanu i jugoistočnoj Evropi”, bila je kako do novih investicija u vrijeme ekonomske krize i kako ocijeniti rizik ulaganja u infrastrukturu, rekao je ministar saobraćaja i veza Republike Srpske Nedeljko Čubrilović.
Navodeći da je dvodnevna konferencija u Dubrovniku bila posvećena rizicima u javnim investicijama, Čubrilović je u telefonskoj izjavi rekao da se ubuduće mora znati ko preuzima rizik kod javne investicije i ko odgovara.
“Moraju se rizici što preciznije definisati jer promašaja u tome ima i do 30 odsto u razvijenim zemljama, a može se zamisliti kako je to u BiH. Nema drugog puta posebno u vrijeme ekonomske krize”, istakao je Čubrilović, koji je prisustvovao ovoj konferenciji.
Čubrilović je naveo da u javno-privatnom partnerstvu na našim prostorima još postoji nepovjerenje između javnog i privatnog partnera.
On je podsjetio da svaka investicija prvo mora imati sređenu političku situaciju, političku odluku, te realan pristup ovom problemu.
“Investicija ne smije biti nošena emocijama, željama, političkim ciljevima, već mora imati potpunu realnost u ocijeni nezavisnog revizora konsultanta ili bilo koje stručne institucije”, istakao je Čubrilović.
Prema njegovim riječima, drugi problem kod investicija koje se obezbjeđuju posredstvom javno-privatnog partnerstva jeste da nisu obezbijeđene bankarskim garancijama s obzirom da nema klasičnih kredita i sve je manje sredstava.
Čubrilović je napomenuo da je ulaganje u infrastrukturu neophodno, jer bez nje nema razvoja, napretka i privlačenja investitora.
“Javno-privatno partnerstvo je alternativa klasičnom ulaganju i treba uvoditi u infrastrukturu što više privatne partnere”, zaključio je Čubrilović ističući da se nepovjerenje između javnog i privatnog partnera mora prevazilaziti.
On je rekao da Republika Srpska u proteklih tri do pet godina nije uzalud potrošila vrijeme za pripremu ovih poslova, ističući da je model javno-privatnog partnerstva na Koridoru “Pet ce”, u dijelu koji prolazi kroz Srpsku, veoma značajan ukoliko se uspije realizovati.
Čubrilović je prvog dana konferencije održao prezentaciju o razvoju saobraćajne infrastrukture u Republici Srpskoj, posebno o projektima izgradnje autoputeva.
Ministar saobraćaja i veza Srpske govorio je i o izgradnji autoputa Banjaluka-Doboj, te o projektu javno-privatnog partnerstva za izgradnju dijela panevropskog Koridora “Pet ce”, koji prolazi kroz Srpsku u dužini od 46,6 kilometara od Doboja do Vukosavlja.
Na međunarodnoj konferenciji učestvovali su predstavnici vlada, međunarodnih finansijskih institucija i fondova, predstavnici vodećih građevinskih firmi, koncesionari, regionalni finansijski savjetnici i drugi, saopšteno je ranije iz Ministarstva saobraćaja i veza Srpske. Srna