BEOGRAD, Nacionalna avio-kompanija neće bankrotirati.
Kako je “Novostima” potvrđeno u Vladi Srbije, “Jat” uskoro, zapravo, očekuje restrukturiranje. Kada se ovaj posao završi, a kako kažu u Nemanjinoj 11 – za to je potrebno vrijeme, “dotjerani” nacionalni avio-prevoznik, sa optimalnim brojem zaposlenih i bez dugova, na tenderu će potražiti i novog strateškog partnera. Za razradu i sprovođenje svih detalja ovog plana, kako saznaju “Novosti”- Vlada Srbije će već prvih dana novembra formirati operativni tim, koji će voditi Ministarstvo finansija.
I najava o ponovnom aktiviranju ugovora iz 1998. godine o nabavci “Erbasovih” aviona, zasad je, kako nam je rečeno, još uvijek samo ideja. O njoj, kako “Novosti” saznaju u sjedištu najvećeg evropskog proizvođača aviona u Tuluzu, sa “Erbasom” nije bilo razgovora. U Vladi pak kažu da će se u pregovore krenuti čim se oformi operativni tim.
Za restrukturiranje “Jata” potrebno je, kako nezvanično saznajemo, između pet i sedam miliona evra. Tačnije, toliko novca bi, govore računice, zatvorilo socijalni program u zavisnosti od broja zaposlenih, koji će se dobrovoljno prijaviti za odlazak iz firme i po godini radnog staža dobiti 300 evra.
Računa se da bi “Jat” trebalo uz otpremnine da napusti oko 500 zaposlenih. Uz novac za socijalni program, kako saznajemo, potrebno je i još 20 miliona dolara za depozit “Erbasu”, pošto je 1998. godine uplaćen samo dio avansa u iznosu od 23 miliona dolara. Iako je ugovorom sa “Erbasom” predviđena nabavka osam aviona, u flotu “Jata” će stići 12 letjelica i to četiri putem finansijskog lizinga i osam uz operativni lizing. Uz državne garancije “Jat” će se zadužiti 140 miliona dolara za nabavku flote.
Osnivanje nove nacionalne avio-kompanije, koja će biti rasterećena svih obaveza “Jat ervejza”, bila je ideja prethodne vlade, koja je 2010. donijela taj zaključak i godinu dana kasnije raspisala tender za izbor strateškog partnera, ali se nije javio nijedan ponuđač. “Jat” je bio ponuđen na prodaju i 2008. godine, ali se i na taj tender niko nije javio. Još od 2007. godine kao potencijalni partneri “Jata” provlačili su se kroz medije i izjave nadležnih brojne kompanije – ruski “Aeroflot”, “Island er”, “Turkiš erlajns”, bivši vlasnici “Marba”, “Baltik avijejšn sistem”, konzorcijum domaćih privrednika, “Er Azija”, a sada je u igri “Etihad”.
U svakom slučaju, Vlada Srbije će, kao vlasnik “Jata”, održati kontinuitet saobraćaja i prevoza putnika, što je u ovom trenutku i najvažnije. Idealno bi bilo da se čitav proces restrukturiranja i formiranja nove kompanije odradi tokom zimske sezone. Da prvog dana ljetnog reda letenja (posljednja nedjelja marta 2013) nova kompanija startuje sa radom, da samo nastavi tamo gdje je “Jat” stao. Taj model primjenjen je u slučaju “Al Italije” ali i grčkog “Olimpika”.
Dugovi
Dugovi ostaju starom “Jatu”, koji će otići u stečaj, a obavezu prema povjeriocima preuzima država. Sreća je da “Jat” prema dobavljačima iz inostranstva nema nijedan evro duga, povjerioci su domaće firme, i to u državnom vlasništvu. Novosti