BANJALUKA, Predstavnici poljoprivrednika juče su apelovali na Upravni odbor Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH da što prije odobri uvođenje takozvanog plavog dizela za ratare, ističući da bi ulazak u jesenju sjetvu bez te pogodnosti bio poguban za domaći agrar.
Sead Jeleč, sekretar Udruženja poljoprivrednika u BiH, pozdravio je odluku Savjeta ministara BiH da konačno prihvati dugogodišnji zahtjev farmera da se dizel za primarnu poljoprivrednu proizvodnju oslobodi plaćanja akciza i putarina, i prema UO UIO uputi inicijativu za izmjenu Zakona o akcizama.
“Inicijativa Vijeća ministara BiH je prva odluka u korist poljoprivrednika u posljednjih nekoliko godina. Vjerovatno je tome doprinijela i predizborna kampanja, tako da se nijedan ministar na sjednici Vijeća nije smio usprotiviti prijedlogu koji je došao iz Ministarstva spoljne trgovine i ekonomskih odnosa”, kazao je Jeleč.
On napominje da zeleno svjetlo Savjeta ministara BiH ne znači i da će UO UIO prihvatiti tu inicijativu, podsjećajući na prethodna dva neuspjela pokušaja uvođenja “plavog dizela”. Ukazuje da će institucije prije bilo kakvog usvajanja izmjene Zakona o akcizama uraditi analize uticaja smanjenja prihoda od akciza i putarina na ukupne javne prihode koje prikuplja UIO, te propisati ko ima pravo na korištenje kako bi se preduprijedile eventualne zloupotrebe u potrošnji dizela.
“Prema nekim procjenama, država će zbog ‘plavog dizela’ na prihodima biti uskraćena za 20 do 30 miliona KM, ukoliko računamo podatak da se u poljoprivrednoj proizvodnji potroši 50.000 tona dizela. Vidjećemo stoga da li će zvaničnici prihvatiti toliki manjak u budžetu i kakva će biti konačna sudbina ove treće inicijative. Naravno, da se ona mora realizovati što prije kako ne bi ušli u jesenju sjetvu bez te povlastice koja bi poljoprivrednicima značajno smanjila troškove proizvodnje”, naglašava Jeleč.
On naglašava da to mora biti samo prvi korak u sklopu usvajanja seta mjera za pomoć poljoprivredi, kao što su utvrđivanje ograničenja sezonskog uvoza voća i povrća, te formiranje “praga cijene”, odnosno određivanja najniže uvozne cijene za određene vrste poljoprivrednih proizvoda.
Ljubo Maletić, predsjednik Udruženja poljoprivrednika Semberije, izrazio je očekivanje da će UO UIO vrlo brzo prihvatiti “naređenje” Savjeta ministara BiH.
“Jesenja sjetva počinje za 15 do 20 dana i nema vremena za čekanje. Potrebno je uvesti ‘plavi dizel’ koji će smanjiti trošak u potrošnji dizela u poljoprivrednoj proizvodnji za oko 55 feninga po litri, s čime bi proizvodnja bila na granici rentabilnosti”, kazao je Maletić.
U Kabinetu predsjedavajućeg UO UIO Nikole Špirića juče su nam kazali da će se “plavi dizel” najvjerovatnije naći na dnevnom redu iduće sjednice, koja bi trebalo da bude održana naredne sedmice.
Ukoliko bi UO UIO dao zeleno svjetlo za izmjene Zakona o akcizama, legislativa bi bila upućena na usvajanje državnom parlamentu.
Inače, većina članica EU koristeći odredbe “Energetske direktive” omogućava diferencirano oporezivanje dizela u poljoprivredi i sličnim djelatnostima pod određenim uslovima, dok samo pet članica ne predviđa nikakve oblike akciznih olakšica.
Modaliteti diferenciranog oporezivanja, zaključno sa početkom ove godine, uključuju neograničeno oslobađanje (Belgija, Luksemburg), ograničeno oslobađanje (Letonija, Litvanija) i povrat koji, primjera radi, u Sloveniji iznosi 70 odsto akcize na dizel koji se koristi u poljoprivredi. Razliku između standardne akcize na dizel za pogon motora i snižene stope akcize imaju Mađarska, Austrija, Rumunija i Grčka, dok je u Češkoj u visini od 60 do 85 odsto standardne akcize. Nezavisne novine