BEOGRAD, Zaposleni u takozvanim nezavisnim državnim institucijama u Srbiji imaće i dalje astronomske plate, jer ograničenja predviđena zakonom o utvrđivanju maksimalne zarade u javnom sektoru, za njih ne važe.
Predloženim propisom u kategoriji „zaštićenih“ ostaju Narodna banka Srbije, Kontrola letenja Srbije i Crne Gore, Agencija za borbu protiv korupcije, Državna revizorska institucija i Fiskalni savjet.
Ograničenja u zaradama ne važe ni za određene poslove kao IT stručnjaci, ali i piloti i letačko osoblje, odnosno vazduhoplovno osoblje čiji poslovi neposredno utiču na bezbjednost vazdušnog saobraćaja. Takođe, odredbe zakona, bar kako piše u prijedlogu, a koji je usvojila Vlada Srbije, neće se primjenjivati ni na javna preduzeća, koja na tržištu imaju konkurenciju. Koja su to preduzeća tek će utvrditi Vlada.
Za sve ostale u javnom sektoru utvrđuje se maksimalna zarada, koja ne može biti veća od iznosa koji se dobija množenjem najvećeg koeficijenta za položaj (po zakonu, kojim se uređuju plate državnih službenika) i osnovice utvrđene zakonom o budžetu za tekuću godinu. Zakonom o maksimalnim zaradama u javnom sektoru, dakle, smanjiće se prekomjerne zarade u agencijama, fondovima i javnim preduzećima na nivo najviše plate u državnoj administraciji. U ovom trenutku limit je 162.740 dinara bez poreza i doprinosa i minulog rada, koliko prima republički sekretar za zakonodavstvo, što je najviša plata u državnoj upravi.
Predloženim zakonom Vlada Srbije se pozabavila i vozačima, kuririma i kafe kuvaricama u javnom sektoru, pa zaposleni koji obavljaju te prateće i pomoćno tehničke poslove ne mogu da imaju veću zaradu od 27.123 dinara bez poreza i doprinosa i minulog rada.
Kontrola letenja Srbije i Crne Gore u dvije bivše jugoslovenske republike ima 831 radnika, od kojih u administraciji samo 71. zaposlenog. Najveću platu ima direktor i ona premašuje 800.000 dinara. Kada je riječ o kontrolorima letenja, koji rade prelete na velikim visinama, njihova zarada je od 429.000 dinara do 669.000 dinara. Najmanja plata kontrolora na najniže kategorizovanim aerodromima je 160.000 dinara.
– Kontrola letenja nije korisnik budžetskih sredstava i finansira se iz sopstvenih prihoda, na osnovu naplate pruženih usluga obezbjeđivanja vazdušnog saobraćaja aviokompanijama – kažu za „Novosti“ u Kontroli. – Evidenciju i naplatu usluga u prostoru nadležnosti Kontrole obavlja Eurokontrola iz Brisela.
Ovaj način poslovanja i finansiranja podrazumijeva da se sredstva ostvarena po osnovu pružanja usluga mogu trošiti isključivo namjenski i to za investicije, zarade, doprinose i poreze, operativne i troškove amortizacije, edukaciju zaposlenih i školovanje novih kadrova. S obzirom da su kontrolori veoma traženi, prije svega na Bliskom istoku, zatim u EU nedostaje 4.000 kontrolora, neophodno je zadržati nivo plata kako ne bi došlo do odliva kadrova.
Prosječna zarada pilota u nacionalnoj aviokompaniji je oko 300.000 dinara, ali tome treba dodati i dnevnice, koje u zavisnosti od sati provedenih u vazduhu iznose od 300 do 400 dolara mjesečno. Te dnevnice prima i letačko osoblje, a sama plata stjuardesa u „Jatu“ je oko 50.000 dinara.
Kontrola
Sva javna preduzeća, agencije, fondovi, direkcije, po predloženom zakonu, biće dužni da u roku od deset dana po isplati zarada Ministarstvu finansija mjesečno dostavljaju izvještaj. On mora da sadrži spisak zaposlenih sa isplaćenim zaradama i to ime i prezime, radno mjesto i iznos plate, a obrazac izvještaja propisaće ministar finansija. Tako će svi oni koji primaju zaradu od države biti evidentirani u sistemu trezora. Novosti