BEOGRAD, U Srbiji je u periodu januar – jul ove godine prodato za oko 40 odsto manje novih automobila, nego u istom periodu lani.
Kako je naveo predsjednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i dijelova Miloš Petrović tržište automobila je na “istorijskom minimumu”.
Prodato je jedva 15.000 vozila, dok je prethodne godine prodato u istom periodu oko 20.000 automobila, rekao je Petrović i dodao da je trenutno najprodavaniji auto na tržištu Škoda.
Sa druge strane, prodaja luksuznih automobila u Srbiji je kao i svake godine stabilna.
“Kada pričamo o luksuznim automobilima, njihova prodaja je stabilna već godinama. Tu nema velikih ni padova, ni porasta – tako da ko je uvijek imao novca i dalje ga ima, a ko nije imao, tek sada ga nema”, rekao je Petrović.
On je napomenuo da je taj pad još drastičniji ukoliko se prodaja uporedi sa nekom dobrom godinom, na primjer 2008, kada je bilo prodato oko 36.000 vozila.
“Mi ne očekujemo da će tržište rasti, samo može biti slabije”, naglasio je Petrović.
On je, poredeći podatke iz prethodnih godina, kazao da je prošle godine jedva prodato ukupno oko 31.000 vozila, a tokom cijele 2012. očekuje se da će biti prodato između 22.000 i 23.000 vozila.
Na primjer, u 2008. godini, prema riječima Petrovića, prodato je ukupno oko 60.000 vozila, što znači da je dva puta manje prodato ove godine nego u 2008.
“Interesantno je da Folksvagen grupa trenutno ima stabilan rast na našem tržištu, a parametri pokazuju da je slično i u regionu”, naveo je Petrović. Najprodavaniji automobil u Srbiji je Škoda (koja je u okviru Folksvagen grupe) sa skoro 2.000 prodatih automobila u prvih sedam mjeseci ove godine, a odmah iz nje su Folksvagen automobili.
To znači da Folksvagen grupa, sa ta dva brenda, daleko više prodaje od ostalih, a na trećem mjestu je Fijat sa prodajom od oko 1.600 vozila za prvih sedam mjeseci.
Petrović je rekao da je, takođe, interesantno da je u tih 1.600 vozila skoro 1.300 “punta” i da se vidi da originalni program Fijata učestvuje sa nekih 20 odsto u toj prodaji i da se subvencionisani dio daleko više prodaje.
Automobili ili brendovi koji nemaju veliki dijapazon, kao na primjer terenska vozila, takođe, imaju veliki zastoj u prodaji ove godine.
“Ništa što je u Evropi ne može, a da ne dođe kod nas, prije ili kasnije. Ono što se dešava u Srbiji je daleko veći pad nego u regionu”, kazao je Petrović.
Srbija može da se poredi sa Hrvatskom i Slovenijom, po padu prodaje automobila.
U Hrvatskoj je, prema riječima Petrovića, zabilježen pad veći od 50 odsto, zato što je u toj zemlji prethodnih godina bio veliki rast, dok se u Sloveniji automobili manje prodaju za oko 20 odsto.
U zemaljama Evropske unije, na primjer u Italiji je zabilježen pad prodaje od 25 odsto, a njihov lider Fijat bilježi pad veći od 20 odsto, naveo je Petrović.
“Kod nas su razlozi pada vrlo jednostavi – nedovoljna privredna aktivnost, male plate, zabrinutost, teško dolaženje do kredita, pa možemo biti sigurni da će prodaja i dalje padati”, istakao je Petrović.
Srpska asocijacija uvoznika vozila i dijelova pokušava sa zakonodavcem da nađe način da pokrene tržište automobila u Srbiji. Petrović je dodao da nisu samo uvoznici automobila ugroženi, već i osiguravajuće kuće, lizing kompanije i banke… odnosno svi koji ubiraju prihode od vlasnika automobila. Tanjug