BANJALUKA, Republika Srpska u gotovo svim kategorijama bezalkoholnih i alkoholnih pića posjeduje kvalitetne proizvode i brendove prepoznatljive ne samo na domaćem i regionalnom tržištu, već i daleko šire.
Najprestižniji domaći “tečni” proizvodi nesumnjivo su vina Podruma “Vukoje” iz Trebinja, koja su se okitila sa više od 100 medalja na brojnim vinskim manifestacijama u BiH, okruženju i Evropi, među kojima se posebno izdvajaju osvojena prva mjesta na sajmovima u Parizu, Ženevi, Pragu, Milanu i Briselu.
Kao pečat uspjeha nedavno su dobili zlatnu medalju za njihovo autohtono vino vranac vukoje 2006, na 17. splitskom sajmu vina i alkoholnih pića, koji slovi za najreferentniji sajam crvenih vina u istočnoj Evropi.
“Sada slobodno možemo reći da istočna Hercegovina i RS imaju ne samo najbolju vinariju u državi i regionu, već i jednu od najboljih u Evropi”, istakao je Radovan Vukoje, suvlasnik i direktor Podruma “Vukoje”.
Koncept te vinarije je proizvodnja i prodaja vrhunskih vina ograničene količine do najviše 140.000 flaša, koja su tražena kako na prostoru bivše Jugoslavije, tako i u Holandiji, Austriji i skandinavskim zemljama.
Vina Poduma “Vukoje” se spravljaju od grožđa sa vlastita 22 hektara vinograda, i to Carskih vinograda na ušću rijeka Sušice i Trebišnjice, te vinograda na lokalitetu Zasad polja, koji je postavio evropski stručnjak iz oblasti vinogradarstva Eugenio Sartori iz Italije.
“Ispisali smo novu stranicu u domaćem vinarstvu i tako što smo proizveli prvi pjenušac u RS korištenjem tradicionalnih metoda iz kojih se spravljaju najbolji svjetski pjenušci, a koji će se za dva mjeseca premijerno pojaviti na tržištu”, ukazao je Vukoje.
Drugi prepoznatljivi domaći proizvod je nektar pivo “Banjalučke pivare”, koja će iduće godine proslaviti 130 godina postojanja. “Banjalučka pivara” je ove godine uvela mnogo noviteta u poslovanju promijenivši korporativni logotip, redizajnirala je flašu i počela s proizvodnjom novih aromatizovanih brendova nektar limun i nektar grejp.
“Tri godine se radilo na modernizaciji proizvodnog procesa i kontrole kvaliteta u ‘Pivari’ i u taj posao je uloženo mnogo truda i novca. Kruna tog rada je novi nektar, čiji je kvalitet potvrđen zadovoljstvom potrošača, ali i najvećim priznanjem za kvalitet u izboru Međunarodnog instituta za odabir kvaliteta ‘Mond selection’ iz Brisela”, naglasila je Milka Stanivuković, PR menadžer “Banjalučke pivare”.
Ona napominje da je “Banjalučka pivara” na tom takmičenju učestvovala i nagrađivana od 1984, od kada je osvojila ukupno 11 zlatnih, 11 srebrnih i četiri bronzane medalje, kristalni kup i trofej međunarodnog kvaliteta.
Pored najprisutnijeg brenda nektar, “Banjalučka pivara” izbirljivim potrošačima nudi i premium kaltenberg pivo, zatim crno pivo pravljeno od posebnih sorti slada i hmelja crni đorđe, te lager pivo kastel.
Preduzeće trenutno svoje proizvode izvozi u Hrvatsku, Kanadu, SAD, Finsku, Austriju, Australiju, Švedsku i Englesku.
U domenu bezalkoholnih pića u RS ističu se proizvodi banjalučke fabrike “Vitaminka”, odnosno voćni sokovi i voćni nektari sa velikim sadržajem voća, a dva čak nose oznaku 100% – jabuka i orandž đus.
Pero Marić, direktor prodaje u “Vitaminci”, ukazuje da je preduzeće od privatizacije kupilo nove proizvodne linije za sokove, te uložilo ogromna sredstva u uređaje i opremu za ugostiteljstvo, zbog čega su danas prisutni u skoro svim ugostiteljskim objektima u RS.
Uprkos sve jačoj uvoznoj konkurenciji iz zemalja regiona, koja “vuče” znatno veće podsticaje svojih država, i činjenici da u RS nema velikih domaćih trgovačkih lanaca, “Vitaminka” se sa sokovima uspjela dobro pozicionirati i u marketima.
“S obzirom na to da je posljednjih godina pala kupovna moć stanovništva i da cijena proizvoda igra odlučujuću ulogu u izboru kupaca, najprodavaniji brend ‘Vitaminke’ u trgovačkih objektima postali su sokovi vitap u tetra brik ambalaži i sirupi u staklenim flašama”, kazao je Marić, napominjući da sokove izvoze u Crnu Goru i Hrvatsku. Nezavisne novine