BANJALUKA, Mahovljanska petlja, kao jedan od najzahtjevnijih i najljepših građevinskih poduhvata u istoriji RS, biće svečano otvorena ove nedjelje.
Petlja, čija izgradnja je koštala 11,5 miliona evra plus sanacija klizišta koje se pojavilo i čije je saniranje stajalo oko 3,5 miliona evra, jedna je od najznačajnijih komunikacija i prvi objekat ovakve vrste u BiH, na dionici autoputa Banjaluka – Doboj.
“Petlja je u završnoj fazi i ostaje još nešto da se uradi oko pristupnih puteva, ali sigurno je da će se nesmetano moći odvijati saobraćaj. Petlja će krasiti spajanje dva autoputa i jedan od najljepših objekata niskogradnje izgrađenih na području BiH”, rekao je Nedeljko Čubrilović, ministar saobraćaja i veza RS.
Radove, koji su trajali više od dvije godine, na izgradnji ove petlje, koja će povezati autoputeve Banjaluka – Gradiška i Banjaluka – Doboj, izvodio je konzorcijum – češka firma “OHL ŽS” iz Brna i “Niskogradnja” iz Laktaša, dok je investitor bilo Javno preduzeće “Autoputevi RS”.
Ugovor o izgradnji Mahovljanske petlje potpisan je 16. marta 2010. godine u Banjaluci, a radovi su počeli nepun mjesec kasnije.
O koliko zahtjevnom projektu se radi, najbolje govore činjenice da je, na primjer, utrošeno oko 30.000 kubnih metara betona, oko 3.000 tona čelika, 40.000 tona asfalta, oko 600.000 kubika iskopa i nasipa, oko 60.000 kubika tampon zone i oko 15 kilometara ograda.
“Sigurno je jedan od najvećih objekata niskogradnje u RS, ali i u BiH i u okruženju, kada je u pitanju ta vrsta petlje u saobraćajnom smislu. Objekat Mahovljanske petlje sačinjava dužinu od sedam kilometara”, kazao je u petak Ljubo Ćubić, vlasnik “Niskogradnje” iz Laktaša, i dodao da su stvoreni svi preduslovi i izvršeni radovi kako bi petlja mogla biti puštena u saobraćaj.
Inače, petlja je postavljena u tri nivoa, i to sa autoputem Gradiška – Banjaluka u prvom nivou, zatim krak od Doboja prema Banjaluci u drugom nivou, te krak od Gradiške prema Doboju, kao treći, odnosno najviši nivo.
Na izuzetno zahtjevnom i složenom projektu Mahovljanske petlje izgrađeno je sedam objekata, odnosno mostova i nadvožnjaka različite dužine.
Najduži nadvožnjak je 580 metara, zatim druga obilazna rampa koja prelazi preko autoputa Banjaluka – Gradiška i spaja ga sa postojećim magistralnim putem, a u budućnosti sa autoputem Banjaluka – Doboj.
Kao jedinstven objekat, Mahovljanska petlja zauzima površinu kruga u prečniku od oko 1,5 kilometara, a osnovni elementi su i dvije prestupne rampe u dužini od po 1,5 kilometara.
Potpunu funkcionalnost ova petlja će imati kada bude izgrađen autoput Banjaluka – Doboj, a već je pri kraju procedura za izbor izvođača radova na dionici od Prnjavora do Doboja u dužini od 36 kilometara.
Utrošeno
30.000
kubnih metara betona
3.000
tona čelika
40.000
tona asfalta
600.000
kubika iskopa i nasipa
60.000
kubika tampon zone
15
kilometara ograda
Sredstva
11,5
miliona evra izgradnja
3,5
miliona evra sanacija klizišta
Nezavisne novine