BERLIN, Evropsko fudbalsko prvenstvo, u Poljskoj i Ukrajini je dobar biznis pa samo u Njemačkoj, najvećoj privrednoj sili na Kontinentu, u kojoj trgovci i proizvođači računaju na porast prometa veći od dvije milijarde evra.
Marketinški stručnjak Jan Vizeke, sa Univerziteta Rur u Bohumu, ističe da događaji kao što su fudbalska prvenstva, dovode potrošače u pozitivno raspoloženje, prenijela je njemačka medijska kuća Dojče vele (DW).
„Fudbal budi najviše osjećanja u ovoj zemlji, čak i u poređenju s Olimpijskim igrama. Jednostavno, u Njemačkoj je to najpopularniji sport”, objašnjava Vizeke.
Vizeke navodi kako je igranje na emocije potrošača naročito prisutno kod bonus-prodaje.
Ljubitelji fudbala kupovinom proizvoda sa bonus-bodovima, vjeruju da postaju dio sportskih priredbi “pa šta košta, nek košta”.
Pri tom racionalno razmišljanje o cijeni takvog ponašanja nije u prvom planu, već je naglasak na emocionalnom doživljaju i želji za posjedovanjem takvih predmeta.
Jedan proizvođač slatkiša, na primjer, nudi bonus-bodove pri kupovini više od deset svojih proizvoda, a za te bodove se, naravno, mogu dobiti razni navijački artikli.
Za to je, međutim, prvo potrebno duboko posegnuti u džep. Za jednu navijačku kapu potrebno je čitavih 45 bodova, a da bi se oni prikupili, nužno je kupiti 45 čokoladnih jaja s igračkicom ili 11 tegli čokoladnog namaza – sve u svemu preko osam kilograma namaza, koji je sve samo ne dijetalan.
Ukoliko neko želi dres, mora da sakupi čak 100 bodova i time još više poveća zaradu trgovaca.
Činjenicu da fudbalska prvenstva značajno povećavaju prodaju, potvrđuju i u prodavnicama.
Eva Martin, poslovođa jednog objekta lanca supermarketa “Reve”, kaže da tokom prvenstva naručuju četvorostruko ili petorostruko više nekih proizvoda – uglavnom slatkiša.
Euforiju oko reprezentacije ne žele da propuste ni proizvođači piva. Jedna od vodećih pivara nudi pivopijama malo drugačije dizajniran dres, na koji je moguće odmah utisnuti svoje ime ili broj. Ali prvo je potrebno kupiti osam sanduka piva, što, bez kaucije, košta oko 80 evra. Poređenja radi, toliko u sportskoj radnji košta standardni reprezentativni dres i to u XXL veličini.
Prema Vizekeu, proizvođačima i trgovcima je važan „menadžment odnosa s kupcima“, odnosno povezivanje s klijentima preko fudbala. Pomenuti lanac “Reve” tako za kupljenu robu u vrijednosti 10 evra, poklanja paketić sličica reprezentativaca.
Otkad se na kasama dijele ti paketići, kaže poslovođa Martin, u njen supermarket dolaze mnogobrojne nove mušterije, uglavnom u pratnji djece, “koja nestrpljivo čekaju da vide da li su konačno dobila sličicu koja im je nedostajala“.
Da bi se kompletirale sve sličice, kupac mora da potroši najmanje 320 evra. “A pritisak na potrošače, koji se sprovodi preko djece, vrlo je dobro poznat svakom roditelju”, napominje Jan Vizeke. Tanjug