BANJALUKA, Internet oglašavanje u BiH je u ekspanziji, a posljednjih godina primjetno je i veće ulaganje sredstava u ovakav vid reklamiranja proizvoda i usluga.
Pored toga, zastupljeno je i oglašavanje putem društvenih mreža, koje pružaju komunikaciju sa velikim brojem potencijalnih korisnika i mogućnost izgradnje mreže potrošača, ali u dosta manjoj mjeri nego u zemljama okruženja.
Tako na internetu i njegovim društvenim mrežama možemo naći oglase koji se tiču zapošljavanja, prodaje automobila, nekretnina i ostalog. Ipak, u BiH još nema zvaničnih i preciznih podataka o ulaganju u internet reklame, ali procjene govore da se u prosjeku maksimalno do 15 odsto ukupnog budžeta izdvaja u te svrhe.
Vesna Beganović, direktor marketinške agencije “Via Media”, rekla je da je internet oglašavanje definitivno u ekspanziji, kako u regionu, tako i u BiH.
“Posmatramo li trendove prethodnih godina, evidentan je napredak, kako u smislu ulaganja, tako i u načinima komuniciranja na internetu uopće.
Ekspanzija je dijelom posljedica i sve veće penetracije interneta u BiH”, rekla je ona i dodala da više od 50 odsto populacije u BiH ima pristup internetu, a više od 80 odsto njih profile na društvenim mrežama, čime se internet nameće kao ozbiljan i nezaobilazan kanal komunikacije.
Ističe da su oglašivači u BiH prisutni na društvenim mrežama, ali još na neki način stihijski i bez ozbiljno kreiranih strategija oglašavanja.
“Društvene mreže, prvenstveno Facebook kao najpopularnija u BiH, zauzimaju sve veći udio u budžetima predviđenim za online komuniciranje, te kao takve pružaju mogućnost dvosmjerne komunikacije i prvi put, za razliku od klasičnih medija, oglašivač ima mogućnost interakcije i dvosmjerne real-time komunikacije s ciljnim skupinama”, smatra Beganovićeva.
Navodi da je TV vodeći medij u BiH i regionu, sa najvećim uticajem i dosegom, i da se u bližoj budućnosti ne očekuju bitne promjene, ali je pretpostavka da će povećanje ulaganja u internet oglašavanje najveću refleskiju imati na budžete predviđene za printane medije.
“S obzirom na to da konkretno u BiH nema zvaničnih i preciznih podataka o ulaganju u internet oglašavanje, procjene govore da se u prosjeku tri do pet odsto ukupnog budžeta izdvaja na oglašavanje na internetu i taj procenat je u stalnom porastu”, rekla je Beganovićeva i istakla da je to i dalje manji procenat u odnosu na evropske i svjetske standarde.
Erduana Smailbegović-Džaferi, menadžer u marketinškoj agenciji “Supermarket” iz Sarajeva, rekla je da kompanije u online kampanje ulažu između pet i 15 odsto od ukupnog budžeta kampanje. Istakla je da oglašavanje putem društvenih mreža, omogućava da krajnji korisnik stvori spoznaju o proizvodu.
“Da preduzeća prepoznaju značaj i otvaraju stranice na socijalnim mrežama je fakat, ali da ne pretjerujemo, još to ne ide tako brzo kao u susjednim državama”, smatra ona i dodaje da su Facebook i Google oglasi pogodni za oglašavanje. Ona smatra da je internet oglašavanje jeftinije od klasičnog, ali da svakako nije uzelo primat.
Preokret u SAD
Prema istraživanju agencije “eMarketer”, na internet oglašavanje u SAD ove godine će biti potrošeno 39,5 milijardi dolara, dok je za oglašavanje u printanim medijima predviđeno 33,8 milijardi. Tako će oglašivači u SAD ove godine, prvi put u američkoj istoriji, potrošiti više novca na online oglašavanje nego na printane medije. Nezavisne novine