MILOČER , Direktori avioprevoznika sa prostora bivše Jugoslavije dogovorili su juče u Miločeru kod Budve modele saradnje nacionalnih kompanija, ali i saopštili da se neće ujediniti u jednu kompaniju što je bila preporuka evropskog udruženja za avio-prevoz.
Generalni direktor Kroacija erlajnza (Croatia airlines) Srećko Šimunović saopštio je novinarima da srpski, hrvatski, crnogorski i slovenački avioprevoznici neće formirati jednu kompaniju, ali da planiraju saradnju koja bi podrazumjevala zajedničko korišćenje aviona i potencijala regionalniog tržišta.
“Mi jesmo braća, ali nam kese nisu sestre”, slikovito je objasnio svoj stav o ideji o ujedinjenju kompanija u cilju prevazilaženja ekonomske krize.
Direktori slovenačke Adrije, srpskog Jata, hrvatskog Kroacija erlajnza i crnogorskog Montenegro erlajnza dogovorili su formiranje zajedničkih radnih grupa koje će u narednih mjesec do dva predložiti modele saradnje.
Među tim modelima saradnje su zajednička eksploatacija flota, usklađivanje formiranja reda letenja, eventualno zajedničko otvaranje novih linija, usklađivanje aktivnosti koje se tiču nabavke goriva, opreme za avione, a sve u cilju racionalizacije troškova.
“Treba izabrati model saradnje koji je najlakše primjeniti”, poručio je direktor hrvatskog avioprevoznika.
Na konferenciji za medije je saopšteno da četiri aviokompanije zajedno raspolažu sa 40 aviona, trenutno prevoze godišnje pet miliona putnika i da računaju na tržište jugoistočne Evrope sa oko 12 miliona putnika.
Šimunović je skrenuo pažnju na takozvani “fišprojekat” koji je dobio i zvaničnu podršku EU, a koji podrazumeva strateško povezivanje kompanija iz regiona koje bi koristile evropske fondove za određeni broj trenutno neproduktivnih linija koje povezuju prostor bivše Jugoslavije sa Evropom.
On je pojasnio da je EU u tom smislu usvojila projektni zadatak, izdvojila sredstva i da treba da raspiše tender za izradu studije izvodljivosti kako bi utvrdila koje su to rute, tarife i troškovi.
Direktori četiri aviokompanije iz regiona su ukazali i na problem koji njihovom poslovanju stvara dolazak niskotarifnih aviokompanija na ovo tržište.
Direktor Jata Vladimir Ognjenović je kazao da ta aviokompanija nije srećna zbog dolaska niskotarifnih agencija i da se snižavanjem troškova uspješno bori sa tom vrstom konkurencije.
Šimunović se, takođe, saglasio da dolazak niskotarifnih kompanija negativno utiče na aviokompanije koje redovno održavaju letove tokom cijele godine.
Ocijenio da je sezonska priroda letova tih kompanija loše utiče na rad ostalih redovnih kompanija i založio se za ravnopravan pristup tržištu, jer kako ističe svaki niskobudžetni avioprevoznik je obilato nagrađen i u startu dobija ogromne povoljnosti. Beta