BEOGRAD, Ide Mile lajkovačkom prugom, a u novčaniku ima najveću prosječnu platu u Srbiji! U Lajkovcu, u februaru, zaposleni su u prosjeku zaradili 74.505 dinara.
Tako je ova varošica, nekada najveći željeznički čvor uzane pruge bivše Jugoslavije, po platama “prešišala” Lazarevac, Kostolac, kao i beogradske opštine Stari grad i Novi Beograd. “Šnjur” je Lajkovac odnio zahvaljujući, prije svega, visokim zaradama zaposlenih u Rudarskom basenu “Kolubara”.
– Nije iznenađenje što smo izbili na prvo mjesto po prosječnim zaradama u Srbiji, jer više od 1.700 Lajkovčana radi u “Kolubari” – kaže Dušan Živanović, predsjednik opštine. – U Lajkovcu posao nema samo onaj ko neće da radi!
U prva dva mjeseca ove godine u ovom gradu je bilo oko 850 nezaposlenih, 60 više nego lani. Na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje najviše je onih sa četvrtim stepenom stručne spreme, njih 240, ali i 30 fakultetski obrazovanih Lajkovčana.
– Ubjedljivo najviše se traži posao u Rudarskom basenu “Kolubara”, jer su tamo najveće plate, tek poneko bi da se zaposli u nekom javnom preduzeću – kaže Ljiljana Bogićević, iz valjevske filijale Nacionalne službe za zapošljavanje. – U Lajkovcu nema deficitarnih zanimanja, na posao se u prosjeku čeka 19 mjeseci, a u Valjevu, na primjer, tri godine.
Puni novčanici rudara, međutim, izgleda ne utiču mnogo na promet i rad trgovina, zanatskih radnji, kafića, kafana… Ugostitelji, doduše, vele da se pazari donekle povećaju kad u “Kolubari” legne plata. Mnogi koji rade u privatnom sektoru, kažu upućeni, teško da mjesečno zarade više od 20.000 dinara.
– Ne mogu da vjerujem da su tolike plate u Lajkovcu, jer se to po potrošačkoj korpi uopšte ne primjećuje, prije će biti da je u pitanju štamparska greška – kaže vlasnik radnje prehrambene robe Dušan Jovanović. – U stvari, Lajkovčani imaju naviku da u velike kupovine odlaze u Beograd, Lazarevac ili Valjevo, zato radnje u ovoj varošici teško mogu duže da opstanu.
Stariji Lajkovčani sjećaju se vremena uzane pruge i popularnog “ćire”, kada je najviše zaposlenih bilo na željeznici i niko nije ni pomišljao da će Rudarski basen “Kolubara” imati presudnu ulogu u razvoju ovog dijela Srbije. Tačno se, kažu, znalo kad željezničari prime platu, jer se kafane napune, a prodavnice isprazne.
– Sudeći po tome koliko zvanično iznosi prosječna plata, reklo bi se da Lajkovčani ni po novine na kiosk ne idu pješke, već taksijem, ali, na žalost, nije tako – kaže taksista Žarko Nikolić. – U Lajkovcu postoji dvadesetak registrovanih taksista, radimo od zore do kasno u noć, jedva napabirčimo samo za dažbine, a o zaradi možemo samo da sanjamo.
Predsjednik opštine ističe da, osim u rudarstvo, Lajkovac, koji ima oko 15.000 stanovnika, nade polaže i u poljoprivredu, ali i u Koridor 11, koji se upravo gradi u obližnjoj Nepričavi.
Već otišli u Evropu
Imamo najsavremeniji pogon za prečišćavanje otpadnih voda, dom zdravlja evropske klase, svi putevi su asfaltirani, završavamo sportsku halu, izgrađene su tri škole – ponosno nabraja predsjednik opštine Dušan Živanović.
– U protekle četiri godine Lajkovcu smo donijeli pet miliona evra investicija. Po mnogim standardima, Lajkovac je odavno u Evropi! Novosti