NJUJORK, Do 2015. globalno će biti isporučeno 2,1 milijardu pametnih telefona. To bi moglo potpuno promjeniti način na koji kupujemo, ali i na koji se odnosimo prema novcu.
Do 2015. godine, kaže IDC, na globalnom nivou biće isporučeno 2,1 milijardu pametnih telefona. Procjena kompanije Juniper Research je da će svijet do iste godine mobilno plaćati robu i usluge u vrijednosti 670 milijardi dolara.
Ipak, ne treba očekivati da će rast biti eksplozivan. Trebaće vremena dok se razbije začarani krug u kojem kupci žele da trgovci mogućnost mobilnog plaćanja uvedu što prije, a trgovci žele što više kupaca koji će ga koristiti, kako bi opravdali ulaganje u novi hardver i softver.
Uz to, velike prepreke biće međusobno povezana pitanja vezana uz sigurnost i poverenje u korišćenje takvog načina plaćanja. No, obje su savladive. Vjerovatno ne do 2015. godine, ali u dogledno vrijeme sigurno.
Tim prije što pametni telefoni imaju sigurnosne prednosti s kojima se klasični novčanici i kreditne kartice ne mogu mjeriti. Recimo, moguće ih je onesposobiti za korišćenje na daljinu, zaključavanjem ili brisanjem podataka potrebnih za obavljanje transakcija.
Pet mogućih modela:
Mobilno plaćanje na tački prodaje
Način plaćanja o kojem se najviše priča posljednjih godina. Pametni telefon postaje novčanik, a koristite ga kako bi – uz pomoć tehnologije NFC ili neke treće – na licu mjesta platili robu ili uslugu. U toj su kategoriji projekti Google Wallet, Isis i slični.
Mobilno plaćanje kao tačka prodaje
Drugi način plaćanja o kojem se puno govori. Telefon se, ustvari, pretvara u kasu , koju trgovci, ugostitelji i drugi koriste kako bi obradili transakcije kreditnom karticom. U toj su kategoriji Square i Verifone.
Mobilno plaćanje kao platforma
Način plaćanja koji obuhvata sve – plaćanje na tački prodaje, naplatu onlajn, slanje novca, plaćanje slanjem SMS-a ili neku metodu koju još nismo otkrili. Prodavači moraju imati otvoren korisnički nalog kod kompanije koja nudi platformu da bi je mogli koristiti. U toj su kategoriji PayPal, Seconds i Serve.
Naplata putem operatora
To je mobilno plaćanje koje najbolje poznajemo. Koristi se onako kako se danas plaća račun za telefon, parkiranje ili karta za javni prevoz. Onima koji vam nešto prodaju kažete: ‘Stavite to na moj račun.’ Ceh platite kad vam mobilni operator pošalje mjesečni račun, pa ne morate imati ni kreditnu karticu. U toj su kategoriji modeli koje nude PaymentOne, Zong, Boku i MoPay, recimo.
Plaćanje u zatvorenoj petlji
Telefon postaje kreditna kartica koju izdaju trgovci, ugostitelji ili već neko. Prilično je skupo i rijetko, ali nije bez presedana. Na primjer, američki lanac kafića Starbucks se na to odlučio. Zabilježili su tri miliona mobilnih transakcija tokom prva dva mjeseca.
Šta će od toga prevladati? Teško je prognozirati. Prihvatanje će vjerovatno varirati od zemlje do zemlje. Najviše izgleda za masovno globalno korišćenje ima mobilno plaćanje kao platforma, zato što traži manje ulaganja u infrastrukturu poput čitača, posebnih kasa i slično. Tportal