KUPERTINO, Informatički gigant “Apple”, čije su akcije od početka godine ojačale za gotovo 50 odsto, postao je najvrednija kompanija na njujorškoj berzi, sa ukupnom tržišnom vrijednošću koja je premašila 550 milijardi dolara, objavio je juče list “Ekonomist” na svom sajtu.
“Apple” je tako sve jači i jači, uprkos velikom gubitku kojeg je za tu firmu predstavljala smrt njenog osnivača Stiva Džobsa 5. oktobra 2011. godine, ističe se u tekstu.
U proteklih 20 godina, na poziciji najveće kompanije na američkoj berzi po vrijednosti su se smjenjivali naftni gigant “Ekson mobil”, konglomerat “General electric” (GE) i informatički gigant “Microsoft”.
U poređenju sa “Apple-om”, prve dvije kompanije su veoma velike. Tako su godišnji prihodi “Ekson mobila” iznosili 486 milijardi dolara, a GE zapošljava 301.000 ljudi. sa druge strane “Apple” je u posljednjoj fiskalnoj godini ostvario prihode od 108 milijardi dolara sa samo 60,000 zaposlenih.
Sa druge strane, “Apple” nudi izglede za rast o kakvima akcionari “Eksona” ili GE mogu samo da sanjaju. Prihodi “Apple-a” su u posljednjem kvartalu bili gotovo dvostruko veći u odnosu na isti period prethodne godine, a prognozira se da će u 2013. godini oni biti gotovo trostruko veći u odnosu na one iz 2010.
“Apple” je pravi primjer moderne kompanije – koja nema toliko fizičkog kapitala koliko onog mentalnog, navodi “Ekonomist”. Aktualna dominacija te kompanije na tržištu govori dosta o ekonomiji i berzama, odnosno podsjeća, u vrijeme kad kineski model državnog kapitalizma dobija sve više pristalica, da slobodno tržište može da bude itekako inovativno.
U proteklih 11 godina je “Apple” na tržište izbacio tri nova proizvoda – “iPod”, “iPhone” i “iPad” – koji su stvorili potpuno nova tržišta i ostvarili želje koje potrošači nisu ni znali da imaju.
Drugo, “Apple-ova” dominacija pokazuje da je internet dostigao punoletstvo i zrelost. Pucanje informatičkog “mjehura od sapunice” krajem devedesetih godina prošlog vijeka je uključivalo kompanije koje su imale velik broj ideja, ali niske prihode i profit.
“Apple” je, međutim, pokazao da je moguće ostvariti odličnu zaradu zahvaljujući briljantnom dizajnu i nudeći kupcima mogućnost da internetu lako pristupe gdje god da se nalaze.
Nagli rast te kompanije je takođe pokazao da su, čak i u vrijeme krize, kupci spremni da daju novac za uređaje koje “jednostavno moraju da imaju”.
Pored toga, “Apple” ima veliku korist od globalizacije pa tako u Aziji ne samo da pravi svoje proizvode po niskoj cijeni, već ih tamo i prodaje. Na primjer, u Pekingu su skoro izbili neredi kad kupci nisu mogli da kupe najnoviji “iPhone”.
Ove nedjelje investitori čekaju da vide koliki će dio svojih rezervi kapitala od ukupno 100 milijardi dolara “Apple” potrošiti na isplatu dividendi svojim akcionarima, kao i po kojoj cijeni će ta kompanija otkupljivati sopstvene akcije počev od sljedeće fiskalne godine, navodi “Ekonomist”. Tanjug