BANJALUKA, Iako je vožnja automobila na gas mnogo isplativija, Banjalučani se ipak zbog poskupljenja njegovog sertifikovanja sve manje odlučuju na ugradnju ovog sistema u svoje automobile.
U banjalučkim preduzećima koja se bave ugradnjom uređaja i opreme za pogon automobila na tečni gas ističu da je porast cijene sertifikovanja znatno uticao na potražnju za ovim sistemima.
– Pošto mi više nismo ovlašćeni za sertifikovanje gas-sistema, morali smo podići cijene ugradnje za 175 maraka, koliko košta dobijanje sertifikata. Zbog toga je potražnja za ugradnjom auto-gasa znatno smanjena. Građani su zbog toga u najvećem gubitku – rekao je direktor preduzeća “Gas sistem” Banjaluka Danijel Kresojević.
Prema njegovim riječima, cijena sertifikovanja gas-sistema stalno je varirala.
– Izdavanje sertifikata koštalo je najprije 80, pa je cijena skočila na 410, a zatim je smanjena na 175 maraka. Kada smo ranije imali ovlašćenje za izdavanje sertifikata, njegovu cijenu smo uračunavali u ugradnju sistema, tako da su ljudi znatno jeftinije prolazili – naglasio je Kresojević.
Kako on navodi, prosječna cijena ugradnje sekventnog gasa je 1.300 maraka.
– Imamo i jeftinije verzije koje se ugrađuju većinom u starije automobile, a to košta oko 600 maraka. Vlasnici koji u svoje automobile ugrade sistem za pogon na tečni gas mogu uštedjeti i do 50 odsto novca, jer je gas znatno jeftiniji od benzina – kazao je Kresojević.
Cijene gasa na benzinskim pumpama u Republici Srpskoj skočile su za oko pet feninga i on košta oko 1,25 maraka po litru.
– Iako su njegove cijene porasle, gas je i dalje duplo jeftiniji od benzina, čije se cijene kreću oko dvije i po marke po litru – rekao je Kresojević.
U banjalučkom preduzeću “Auto Sina” istakli su da je nedavno uvedena obaveza sertifikovanja za ugrađeni sistem i kod njih smanjila potražnju za ugradnjom gas-sistema.
– Mi više nemamo ovlašćenja da izdajemo sertifikate. Većinom taj posao sada rade nestručni, nelegalni i neobučeni ljudi, pa građani izbjegavaju da ugrađuju pogon na gas u svoje automobile – rekli su u ovom preduzeću.
Prema riječima građana, visoke cijene ugradnje sistema su znatno uticale na to da se sve manje odlučuju za vožnju automobila na gas.
– Mislim da bi država trebalo da podržava ugradnju gasa u automobile jer je on daleko povoljniji za građane, a ujedno i manje zagađuje okolinu. Umjesto da snize cijene sertifikovanja, oni su ih podigli, a to sve ide po džepu građana – istakao je Banjalučanin Predrag Veinović.
Prednosti
Auto-gas je, po pravilu, upola jeftiniji od benzina i svrstava se u goriva budućnosti. Radni vijek motora značajno se produžava, a rad motora je mirniji, čime se utiče na smanjenje buke. Procjenjuje se da u BiH ima više od 40.000 vozila koja koriste gas kao pogonsko gorivo – rekao je predsjednik Udruženja za bezbjednost saobraćaja Milenko Jaćimović. Glas Srpske