BEOGRAD, Gorivo je u srijedu poskupjelo u veleprodaji Naftne industrije Srbije, a skoro istovremeno su pojedine naftne kompanije koje snabdijevaju tržište Srbije povećale i cijene u maloprodaji i to od dva do pet dinara po litru.
Ovo je, kažu analitičari, samo prvi talas poskupljenja izazvan ledom na Dunavu, dok će drugi, zbog skoka cijena sirove nafte na svjetskim berzama, prouzrokovane situacijom oko Irana, uslijediti vrlo brzo.
– Gorivo na pumpama je poskupjelo zbog povećanja troškova nabavke derivata – kaže predsjednik Udruženja benzinskih stanica Srbije Borisav Tatić, uz ocjenu da je to poskupljenje bilo očekivano s obzirom na to da je u većini evropskih zemalja gorivo i ranije poskupjelo.
Veleprodajna cijene dizela D2 kod NIS povećana je za 2,5 dinara po litru, bezolovnog benzina i evropremijuma BMB za tri dinara, a evrodizela za četiri dinara, naveo je NIS u saopštenju dostavljenom medijima.
– NIS se zbog vremenskih neprilika, kao i ostale naftne kompanije u Evropi, suočava sa povećanim troškovima nabavke i transporta goriva – ističe se u saopštenju ove kompanije. – Zato smo bili prinuđeni da korigujemo cijene derivata.
Ipak, u srijedu je na benzinskim stanicama NIS gorivo zadržalo prethodnu cijenu. Na njihovim pumpama dizel D2 koštao je u srijedu 128 dinara za litar, evrodizel 138,9, BMB 95 – 134,8, a evropremijum BMB 95 140 dinara.
Kod drugog najvećeg snabdijevača srpskog tržišta naftnim derivatima, „Lukoila“ premijum BMB i evropremijum BMB 95 su poskupjeli za jedan dinar po litru, evrodizel za 1,5 dinara, a dizel D2 za 2,5 dinara po litru. Novu cijenu ima i autogas TNG, veću za jedan dinar, dok cena ulja za loženje nije promijenjena.
Najveće „korekcije“ bile su na benzinskim stanicama EKO gdje je litar evrodizela i evropremijuma BMB 95 u srijedu koštao i 144,90 dinara po litru. Litar evrodizela na benzinskim stanicama OMV staje 139,9, dizel D2 se prodaje za 129,9 , evropremijum BMB 95 je 140,9, a običan bezolovni benzin je 136,9 dinara.
Dodatni troškovi
Zbog prekida najrentabilnijeg, riječnog saobraćaja u Srbiji, rijekom Dunav, stopirano je dopremanje uvoznih derivata, što je dodatno smanjilo raspoložive količine ovih derivata na tržištu Srbije. Transport je preusmjeren na željeznički i auto-saobraćaj, pa je i to poskupjelo i usporilo već otežano snabdijevanje. Troškovi NIS su povećani, tvrde u ovoj kompaniji, i u preradi goriva, jer veoma niske temperature zahtjevaju posebne tehnološke procese i dodavanje aditiva prije isporuke robe na tržište. Novosti