NJUJORK, Zabrane Pekinga, jaka lokalna konkurencija i specifičan ukus korisnika otežavaju proboj mreže Marka Zakerberga na tržište najmnogoljudnije države.
Najmnogoljudnija virtuelna država ima ozbiljnih pretenzija ka pravoj najmnogoljudnijoj zemlji. Kada se ovaj političko-diplomatski rječnik prevede, rečenica jednostavno glasi – Facebook želi da se proširi na kinesko tržište.
Bez obzira na to što ima više od 800 miliona korisnika, mreža Marka Zakerberga još nije uspjela da „osvoji” Kinu, ali ne krije da ima takve namjere.
Posljednji put su to potvrdili u papirima predatim uz zahtjev za izlazak na berzu gdje su priznali i da ne znaju da li će uspjeti da pronađu pristup prihvatljiv i za kinesku vladu i za njih.
Najvećoj društvenoj mreži ne može da se pristupi iz Kine (moguće je samo uz poseban softver koji ima mali broj ljudi), a takvo stanje na snazi je već tri godine, odnosno od kada ga je Peking blokirao pod izgovorom da se tim putem podržavaju ulični neredi u provinciji Sinđang.
Ukoliko bi, međutim, i postigao dogovor sa vladom, pitanje je da li bi Facebook u toj zemlji dobro poslovao s obzirom na jake lokalne konkurente i specifičan ukus lokalnih korisnika. Da nije lako, uvjerile su se brojne strane internet kompanije. eBay, Google, Amazon, Yahoo i odnedavno sajt za grupnu kupovinu Groupon, dio su liste velikih onlajn igrača koji nisu uspjeli da privuku pažnju nacije koja trenutno broji 500 miliona internet korisnika.
Analitičari ocijenjuju da je Facebook možda već zakasnio kada je riječ o Kini, jer je tamošnje tržište zasićeno lokalnim društvenim mrežama sa oko 250 miliona korisnika i pitanje je da li bi Mark Zakerberg mogao da ponudi nešto drugačije. B92