NJUJORK, Možda nisu energetske kompanije, ali neće naći puno prijetnji njihovoj dominaciji. Sve tri su ne samo vrhunske u svojim sektorima već imaju malo, ako uopšte, konkurenata. A zakon im pomaže da novajlije drže podalje.
„A šta je sa Microsoftom?”
To pitanje bi moglo da važi za sve tri kompanije, što već govori nešto o Microsoftu. Ali osim odsjeka zabave, koji ima pravi hit u svojim rukama sa X-box 360 Kinectom, ovom tehnološkom titanu baš i ne ide najbolje u posljednje vrijeme. Da, on svakako isporučuje milione Windows licenci, ali one su uglavnom dio PC-jeva za poslovnu upotrebu i pojedince koji žele pristupačan uređaj. A Bingov udio na tržištu pretraživača je uglavnom kupljen zaradom od Windowsa i Officea.
Činjenica je da Apple suštinski posjeduje tržišta smartfona i tableta. Samo u posljednjem tromjesečju 2011. prodao je preko10 miliona iPada, a prema Metu Brajanu iz The Next WebaThe, iPhone je činio preko dvije trećine prodatih smartfona operatera AT&T i Verizonu. Apple zarađuje mnogo više po prodatom iPhoneu od bilo kog proizvođača Androida, smatra analitičar Horas Dediu.
Google, naravno, drži sve konce na polju veb pretraživanja i očekuje se da će da „ugrabi” oko tri četvrtine svog onlajn oglašavanja u SAD, počev od novembra, smatra EMarketar Inc.
Nedavni izlazak Facebooka na berzu pokazuje da ni ova kompanija nema istinskog rivala.
Prirodni ili veštački monopol?
Za razliku od kompanije za proizvodnju električne energije – gdje visoka cijena kapitala drži potencijalne konkurente podalje od postavljanja svojih kablova u tuđe domove – ništa, na prvi pogled, ne sprečava druge da prave svoje smartfone, pretraživačke mašine ili društvene mreže. Zbog toga su sva tri tržišta uglavnom zakonski neregulisana, u poređenju sa „prirodnim monopolima” kao što su javna dobra i servisi.
Ali, nije sve tako jednostavno.
Prvo, morate razmotriti efekte mreže, recimo one da desetine hiljada aplikacija za Appleov iPad ne rade na Andorid tabletima. Ili kako su svi vaši prijatelji na Facebooku pa morate i vi da imate Facebook nalog samo da biste ih vidjeli.
Apple i Facebook legalno drže vlast nad ovim oblastima i, premda možete da promijenite tabalet ili društvenu mrežu, izgubićete sve što ste investirali u Appleovu ili Facebook platformu.
Nema zakona kojim bi se oni primorali da koriste otvoren kod ili otvorene standarde kako bi prijatelji sa raznih mreža mogli međusobno da se dodaju ili da iste aplikacije rade na svim Android uređajima (da ne pričamo o tome kako Google „drži šapu” nad Andorid marketom).
Osim toga, vešta feedback kopča daje ovim kompanijama sve više i više moći. Priča se da Apple može da kupi ukupne svjetske zalihe bilo koje željene hardver komponente, zbog desetina miliona koje ima u bankama.
A što više ljudi bude koristilo Googleovo veb oglašavanje umjesto konkurentskih, manje će ti konkurenti morati da investiraju u unapređenje reklamiranja proizvoda. Čak i Google koristi sopstvenu pretragu da promoviše Google+ ispred ostalih društvenih mreža.
Možda postoji način da se ovome dolija
Facebook je došao niotkud i šta god da ga zamjeni može takođe da ima isto porijeklo.
Ali za sada, svi izgledi (i zakoni) su protiv potencijalnog novog Facebooka, jer dozvoljavaju da „stari” Facebook – i Apple i Google – bezobzirno gaze po svima drugima. Yahoo News