BEOGRAD, Delegacija ruskog proizvođača aviona Suhoj uskoro dolazi u Srbiju gdje će državnom vrhu ponuditi svoj putnički avion „superdžet 100“.
Ideja je da se dva do četiri aviona ovog proizvođača nađu u floti avio-kompanije Jat ervejz. Riječ je o avionu koji košta između 24 i 26 miliona evra.
Kako sada postaje sve izvjesnije da će novi vlasnici Jata biti srpski biznismeni koji planiraju da obnove flotu sa bar tri aviona, postavlja se pitanje koji proizvođači bi mogli da uđu u igru.
Upućeni tvrde da će novoj kompaniji trebati manji avioni do stotinak sjedišta, gdje se ruski „suhoj superdžet“ odlično uklapa.
“Suhoj superdžet 100“ je familija regionalnih mlaznih aviona koji imaju između 75 i 95 sjedišta. „Superdžet 100“ je ranije bio poznat kao „ruski regionalni džet“ ili „suhoj RRJ“. Ime mu je promjenjeno 17. jula 2006. Prvi let imao je u maju 2008. godine. „Suhoj“ planira da ovim avionima konkuriše, prije svega, letjelicama „antonov An-148“, E-džet seriji brazilskog „embraera“ i C seriji kanadskog „bombardijea“.
U predstavljanju letjelice, učestvovaće i ruski ambasador Aleksandar Konuzin, a događaju će prisustvovati i italijanski ambasador. To i ne čudi jer je „suhoj superdžet 100“ na neki način zajednički projekat Rusije, Italije i američkog Boinga, uz znatno korišćenje francuske tehnologije. Motori su francuski, a elektornika je kao u „erbasu“.
Italija je u cijeloj priči zadužena za prodaju u zapadnom dijelu svijeta, a Rusija u istočnom. Moguće je, takođe, da će srpskim vlastima biti ponuđen i predsjednički avion, ali će ipak u prvom planu biti letjelica namjenjena Jatu. Još nije izvesno da li bi kompanija samo iznajmila ili kupila „superdžet“.
U junu 2001. godine, Odsjek za civilnu avijaciju biroa Suhoj je objavio da radi na razvoju novog regionalnog aviona zajedno s ruskim Iljušinom i američkim Boingom. Svaka od tri firme ima svoj zadatak – Boing rukovodi marketingom i podrškom klijentima, Iljušin je zadužen za sertifikaciju vazduhoplova, a Suhoj za proizvodnju i projektovanje.
Prvi „superdžet 100“ je predstavljen javnosti septembra 2007, na ceremoniji održanoj u fabrici u Sibiru, a prvi let koji je trajao sat i pet minuta obavljen je 19. maja 2008. Blic