BEOGRAD, Radna grupa Vlade Srbije priprema program za „Jat ervejz“, u kojem ne isključuje mogućnost partnerstva države i domaćih privrednika, koji nisu iz avio-biznisa.
Još nije poznato hoće li biti formirana nova nacionalna avio-kompanija ili postojeća ide u restrukturiranje.
U svakom slučaju, plan je da srpski avio-prevoznik bude zdrava kompanija, oslobođena svih dugova „Jat ervejza“. U programu za „Jat“ naći će se i plan obnove flote, a u tom smislu biće obnovljeni i pregovori sa „Erbasom“, sa kojim je Srbija još 1998. godine potpisala ugovor o kupovini osam letjelica, a uplaćen je i avans od 23,5 miliona dolara.
– Pošto smo ostali bez ponuđača na tenderu za izbor strateškog partnera, pripremamo strategiju za „Jat“, jer mislimo da je dobro da država ima svog avio-prevoznika – kažu u kabinetu predsjednika Vlade Srbije. – Svi postupci, koje država preduzima kako u vezi sa „Jatom“ tako i u vezi sa drugim kompanijama, kao i do sada, biće transparentni i sprovedeni u skladu sa važećim zakonima.
Ono što je sigurno, buduća nacionalna avio-kompanija ne može da ima 1.200 radnika, koliko ih sada broji „Jat“. Nadležni obećavaju da niko na silu neće ostati bez posla, biće to dobrovoljni odlazak uz stimulativne otpremnine, za koje je potrebno oko pet miliona evra. Razmišlja se o nabavci pet do sedam novih aviona, ali će u saobraćaju biti i postojeća „Jatova“ flota. Za taj broj aviona optimalno je oko 600 do 700 radnika.
Različiti interesi
Kako se spekuliše u medijima, deset srpskih biznismena spremno je da kupi „Jat“. Međutim, teško da će privrednike u Srbiji „ujediniti“ nacionalna avio-kompanija, jer svi imaju različite interese i različite ideje, što se pokazalo na tenderu za kupovinu „Luke Bar“. Istina, ovo nije prvi slučaj da država upućuje domaće privrednike da ulažu u nacionalnog avio-prevoznika. Slično je uradio Silvio Berluskoni kada je okupio deset privrednika koji su oporavili nacionalnu „Al Italiju“. Novosti