BANJALUKA, Generalni direktor “Željeznica Republike Srpske” /ŽRS/ Dragan Savanović izjavio je danas da će prioritet biti na uspostavljanju teretnog saobraćaja, kako privreda ne bi trpjela, zatim međunarodnog, a onda međuentitetskog i lokalnog saobraćaja.
On je naveo da je u ovom trenutku uspostavljeno oko 60 odsto teretnog saobraćaja, dok je međunarodni putnički saobraćaj zamijenjen autobuskim prevozom o trošku ŽRS, a lokalni putnički saobraćaj ne funkcioniše.
“Imamo rješenje koje su podržali i Nadzorni odbor ŽRS, Ministarstvo saobraćaja i veza, Vlada RS, a podršku je dao i predsjednik RS Milorad Dodik. Mi ćemo, u svakom slučaju, istrajati na zakonitom radu i uspostaviti proces rada na željeznicama”, istakao je Savanović na konferenciji za novinare u Banjaluci.
On je konstatovao da Željeznice nisu u potpunoj obustavi rada, zahvaljujući savjesnim mašinovođama, kao i dijelu angažovanih radnika koji su penzionisani, te mladim mašinovođama koji su bili na birou za zapošljavanje.
Savanović je podsjetio da su 10. oktobra mašinovođe nenajavljeno, ne poštujući zakon, obustavile rad i da to traje i danas, te da da je već 12. oktobra Uprava smogla snage da sa nekoliko mašinovođa, “koje nisu pristale na ovu ucjenu Željeznicama i privredi Srpske”, djelimično uspostavi saobraćaj.
“Ovo što uslovno zovemo štrajk, odnosno odbijanje rada mašinovođa nelegalno je. To je treća obustava rada u ovoj godini. Do sada je bilo ukupno 56 dana štrajka”, naveo je Savanović.
Izvršni direktor poslova operacija u ŽRS Draženko Todorović naglasio je da u ovom trenutku još ne može biti precizno procijenjena šteta, ali i istakao da gubici dnevno iznose više od 50.000 KM samo od nerealizovanih ugovorenih prevoza.
Prema njegovim riječima, odštetni zahtjevi od korisnika željeznica i oštećenih se tek očekuju, uz procjenu da će oni sigurno biti milionski.
“Osim ugroženosti željeznica, ugroženi su ovom obustavom i oni za koje vršimo usluge prevoza i gdje tehnološki procesi prvenstveno zavise od našeg rada, a to su prvenstveno Rudnik željezne rude `Mital arselor`, Fabrika cijevi `Unis` i Fabrika glinice `Birač`”, naveo je Todorović.
On je naglasio da se po obustavi rada mašinovođa uspio odmah normalizovati saobraćaj na relaciji Doboj – Brčko – Zvornik, prema kompletnoj privredi tuzlanskog bazena, koji je veliki korisnik ŽRS-a i tamo se teretni saobraćaj odvija normalno.
Todorović je naveo da je trenutno angažovano 30 lica koja rade poslove mašinovođa, kao i da oni rade u nemogućim uslovima, jer postoje svakodnevni pritisci na ta lica, “pa čak i fizički napadi i prijetnje”.
Izvršni direktor pravnih poslova ŽRS Milenko Bilić izjavio je je da, prema Zakonu o radu RS, odbijanje rada definisano kao teža povreda radnih obaveza, pa je protiv svih onih mašinovođa koji su odbili vršiti poslove pokrenut disciplinski postupak koji je u toku.
On je naveo da su mašinovođe odbile da se pojave na disciplinskom postupku, iako su uredno pozvane, a da se pojavio njihov advokat, izrazivši očekivanje da će disciplinska komisija završiti postupak i donijeti odgovarajuće odluke.
Bilić je rekao da jedan član te komisije napustio komisiju, te da je odlukom nadležnog organa imenovan umjesto njega novi član, naglasivši da “postoje prijetnje članovima ove komisije”.
On je podsjetio da je Inspekcija rada odmah po obustavi rada utvrdila da je riječ o nezakonitom postupanju mašinovođa, tako da se ti postupci ne mogu podvesti pod štrajk, pa samim tim se ne mogu ni primijeniti odredbe Zakona o štrajku.
Mašinovođe su od 10. oktobra u štrajku i traže isplatu razlike u zaostatku dodatka na platu, koji se u stručnoj terminologiji naziva kilometar, kao i dalju isplatu kilometra po ranije utvrđenoj cijeni od 2,4 KM.