NJUJORK, Pivarska industrija posljednjih godina doživljava veliku ekspanziju na krilima mikro-pivara i “domaćeg piva”.
Ipak, postoje neke “tajne” za koje se igrači iz ove grane privrede trude da ostanu skrivene od očiju javnosti. Među njima je svakako najveća da, uprkos svemu, sve manje ljudi na svijetu pije pivo.
“Sve je teže naći ljude koji kažu da ne vole pivo. Sada postoji pivo za svakoga, svaka nijansa ukusa, količina alkohola, sve je tu”, kaže direktor američkog Udruženja pivara Pol Gaca.
Sajt “Marketvoč” prenosi deset stvari o kojima ljudi iz ovog udruženja ne žele da pričaju.
1. Ljudi piju sve manje piva, iako je u SAD broj pivara narastao na 3.200 sa samo 97 za tri decenije. Dok tržište vina i žestokih pića raste iz godine u godinu, ukupna prodaja piva opala je za 1,9 odsto u prošloj godini. To je četvrti pad u posljednjih pet godina.
2. Pivopije i sve oko njih sve više liče na ljubitelje vina i sve oko njih. To važi i za cijene. “Domaća piva” su trenutno zlatna koka industrije. Njihova prodaja je u 2013. godini skočila za 20 odsto na 14,3 milijardi dolara. Ipak, male količine i male operacije znače više cijene. U odnosu na redovna “potrošačka piva”, ona koja stižu iz mikro-pivara su skuplja za čak 73 odsto.
3. “Nova piva” brže udaraju. Nekada se količina piva popijenog za veče mjerila u konzervama, flašama, pa čak i gajbama. Sada je situacija drugačija, jer je drugačija i koncentracija alkohola u pivima. Jača piva mijenjaju i navike, pa se u izlascima piju i manje količine.
4. Velike kompanije su na gubitku. Najveći proizvođači piva na svijetu Anhojser.-Buš InBev i SABMiler bilježe veliki pad u posljednjih nekoliko godina. Omiljeni američki brend Badvajzer je zabilježio pad od čak 28 odsto u petogodišnjem periodu od 2008. do 2013.
5. Tržište “malih” prijeti da bude razvodnjeno. Velike korporacije širom svijeta traže način da uđu u novo, “pivo-snobovsko” tržište. To rezultira kupovinom malih pivara samo zarad brenda, a uskoro i do “razvodnjavanja” kvaliteta.
6. Veliki igrači znaju da budu grubi. Rafovi u radnjama imaju rezervisana mjesta za poznate brendove, a postoje navodi da osim tržišnim udjelom veliki proizvođači taj status i podmazuju novcem. Mediji su pisali i o nezakonitim saradnjama sa barovima širom SAD.
7. “Mali” nisu toliko mali. Veliki broj mikro-pivara i ova niša privlače velike investitore. Iako se mnogi mali proizvođači trude da održe imidž firmi koje drže porodice ili entuzijasti, danas iza većine stoje bogati investitori.
8. Pivo je sve “prljavije”. Jedno istraživanje je pokazalo da se milimetarski parčići plastike nalaze u flašama ili konzervama čak 24 njemačka brenda na tržištu SAD, među kojima i deset najpopularnijih. Osim toga, u nekim bocama pronađeni su i organski ostaci.
9. Farmeri ispaštaju. Za pivo je potreban hmelj, što bi trebalo da pogoduje poljoprivrednicima. Ipak, kako male pivare za svoje količine koriste tri puta više sirovina od velikih, teško je opstati na tržištu i odgovoriti na potražnju.
10. Da li zaista želite da vaše dijete “diplomira na pivu”? Pivarski bum obuhvata i dva miliona radnih radnih mjesta. Edukacija je sve važnija, ali roditelji u SAD i dalje ne žele da odvoje novac za “časove” iz pivarskih nauka. B92