BEOGRAD, Namirnice privatnih robnih marki za trećinu su jeftinije od istih brendiranih proizvoda.
Potrošači u Srbiji, kupujući namirnice trgovačkih robnih marki u domaćim trgovinama, mogu da uštede do 27 odsto u odnosu na druge brendove istih namirnica, pokazalo je istraživanje koje je Asocijacija potrošača Srbije(APOS) sprovela u sedam domaćih trgovinskih lanaca.
Istraživanje je sprovedeno u „Tempu“ i „Maksiju“, „Rodi“ i „Merkatoru“, „Idei“, „Univereksportu“ i „Disu“.
“Najveće uštede kod robnih marki donosi kupovina konditorskih proizvoda, ali i začina i dodataka za jela, jer su cijene za ove proizvode niže od 37 do 40 odsto. I kod kupovine sokova i kafe može da se uštedi pozamašna suma novca. Robne marke brašna, peciva i drugih proizvoda od žita imaju cijene niže od 30 do 35 odsto”, ističu u APOS-u.
Istraživanje pokazuje da su mlijeko i mliječni proizvodi povoljniji od 18 do 24 odsto. Domaći kupci jeftinije će „proći“ za 15 do 18 odsto ukoliko meso i mesne prerađevine, kao i smrznutu i konzerviranu ribu, kupuju pod imenom robne marke.
Upoređivanje cijena namirnica trgovinskih robnih marki „premija“, „ka plus“, „merkator“, „baš-baš„ i „dobro“ sa onima iz potrošačke korpe, obavljeno je na uzorku od 42 namirnice.
Uporedne cijene namirnica urađene su po standardima nezavisnih organizacija potrošača, što podrazumjeva nenajavljeni odlazak u prodavnicu i upoređivanje istih namirnica iste veličine pakovanja.
“Na ovaj način se postiže relevantan uvid u stanje na tržištu, za razliku od sličnih istraživanja u kojima trgovinski lanci sami dostavljaju cijene, što ostavlja mogućnost za zloupotrebe“, tvrde u APOS-u.
Novi zakon o zaštiti potrošača u Srbiji trebalo bi da se nađe pred poslanicima u novom sazivu Skupštine, a načelnik Odeljenja za zaštitu potrošača pri Ministarstvu trgovine Srbije, Vesna Novaković, tvrdi da taj dokument predviđa šira ovlašćenja nadležnih inspekcijskih organa.
Nova zakonska rješenja stavljaju akcenat na jačanje upravno-pravne zaštite potrošača u smislu prepoznavanja nepoštene poslovne prakse i nepravičnih ugovornih odredaba u potrošačkim ugovorima, kao i izricanje upravnih mera u posebnom upravnom postupku.
“Do sada je ova mogućnost bila sprovodljiva isključivo u sudskom postupku. Delovanjem na nivou organa uprave ostvaruje se efektivnija zaštita, jer je upravni postupak brži i efikasniji od sudskog. Jedan od važnih ciljeva novog zakona je i jačanje potrošačkog pokreta i davanje većeg značaja udruženjima za zaštitu potrošača u definisanju i sprovođenju potrošačke politike“, rekla je Novakovićeva. Novosti