BANJALUKA, Pritužbe na komunalne usluge, žalbe na kvalitet grijanja, na obuću koja propušta vodu, te na električne uređaje koji se brzo kvare samo su neki od problema zbog kojih su građani kucali na vrata udruženja koja štite potrošače u BiH.
“Mnogo je žalbi na kvalitet grijanja, nekoliko njih se žalilo na ‘Vodovod’ u vezi s priključcima, a pritužbe su stizale i zbog usluga telekomunikacija”, kazao je Dragovan Petrović, sekretar Pokreta potrošača RS.
Prema njegovim riječima, žalbe su najčešće u vezi s komunalnim uslugama, ali za rad “Čistoće” do sada nije bilo niti jedne zamjerke.
On je istakao da kada je riječ o trgovcima najviše žalbi je na kvalitet proizvoda, a posebno kada je u pitanju tehnika ili poljoprivredne mašine.
Što se tiče proizvoda koji imaju garantne listove, a desi se problem, kupci to obično uz priložen račun riješe sa trgovcima, te ne dolazi do konfliktnih situacija.
Deklaraciju pod lupu
Kako ističe Petrović, kupci pri izboru obuće često naprave grešku jer ne gledaju uputstva na deklaraciji, zbog čega kasnije ne mogu da reklamiraju robu. Zbog toga se pri izboru obuće savjetuje da kupac pročita deklaraciju, te ukoliko na njoj piše da se koristi za suvo vrijeme, onda ne mogu da se žale kad obuća propusti vodu.
“Kupila sam gumene čizme za koje sam mislila da su za kišu, međutim one su brzo počele da puštaju vodu, te sam ljuta otrčala u radnju s obućom da ih reklamiram. Međutim, prodavac mi je pokazao da na deklaraciji stoji da je materijal takav da je samo za suvo vrijeme. Ispade da sam ih kupila za sunčane dane, što nema logike. Bacila sam ih od muke”, ispričala nam je jedna Banjalučanka.
Kako ističu u Pokretu potrošača, ni trgovci u 70 odsto slučajeva ne poznaju zakon i korake po kojima treba da postupe.
“Kupac kad reklamira robu treba pismeno to da upiše u knjigu reklamacija koja mora biti na vidnom mjestu, te da se pismeno obrate trgovcu i iznesu svoju reklamaciju, a uz sve to potrebno je da prilože račun”, kaže Petrović.
Ako trgovac ne odgovori na zahtjev potrošača, on može da traži zaštitu Republičke tržišne inspekcije.
“Republička tržišna inspekcija kontroliše primjenu zakonskih propisa, te ukoliko odluči da je povrijeđen zakon u tom slučaju sankcionišu trgovca”, dodao je Petrović.
U Udruženju građana “Don” iz Prijedora ističu da je u posljednje vrijeme primjetno sve veće reagovanje građana i zanimanje za njihova prava kao potrošača.
Servisiranje robe
“Prošle godine imali smo značajan broj reagovanja građana na komunalne usluge, posebno na Toplanu, iako nije bila hladna zima. Što se tiče robe, osnovni problem je servisiranje bijele tehnike, obuće i internet prodaje”, kazali su u ovom udruženju.
Prema njihovim riječima, pri kvarovima električnih uređaja trgovci kupce upućuju na servisiranje, što nije u skladu s pravima kupaca.
Mesud Lakota, jedan od predstavnika potrošača u Kantonu Sarajevo, kazao je da ekonomska situacija u velikoj mjeri diktira odnos potrošača prema njihovim pravima.
“Problem je što promet robe ne može funkcionisati bez novca. Ljudima više toliko nije bitan ni kvalitet niti usluga, već su usmjereni samo na zadovoljavanje osnovnih potreba. Sve funkcioniše po principu ko ima novac on kao potrošač nema nikakvih problema”, kazao je Lakota.
Prema njegovim riječima, ljudi koji imaju novac lako će naći način da otklone sitne probleme sa nekvalitetnom uslugom, ali ljudi koji se pozajmicama bore s egzistencijalnim problemima ne bave se mnogo ovom problematikom.
U trgovačkim centrima ističu da im se kupci s pravom najčešće žale na različite cijene na kasi i policama, što se dešava kada ne stignu na vrijeme da promijene cijene i na robi kojoj je pri kraju rok upotrebe, ali da ima i onih koji ih neosnovano “vuku za rukave”.
“Ukoliko proizvod nije za upotrebu, potrošač ima pravo da izabere da li želi da mu se proizvod popravi ili da mu obezbijede novi. Ukoliko je kupac stekao loš utisak o tom proizvodu, može i da traži da mu se vrati novac”, kazao je sekretar Pokreta potrošača RS. Nezavisne novine