NJUJORK, Najveći svjetski maloprodajni lanac, američki Volmart, počeo je da posrće a njegov novi šef mora da dokaže da može da donese teške odluke i pokrene hrabre promjene, piše britanski poslovni list Ekonomist.
Na čelo Vomarta je 1. februara došao Dag MekMilon, dosadašnji predsjednik međunarodnog poslovanja, sa zadatkom da zaustavi negativne trendove.
Kompanija sa 2,2 miliona radnika je još u oktobru najavila planove za otvaranje malih i srednjih prodavnica u 2014, za razliku od gigantskih “supercentara”, koje je mahom otvarala do sada. Volmart ima ogromnu bazu potrošača, budući da 90 odsto Amerikanaca kupuje tamo najmanje jednom godišnje.
Međutim, međunarodno poslovanje kompanije, kojim je MekMilon upravljao od 2009, ne cvjeta. Očekuje se da će taj dio poslovanja u kasu preduzeća ove godine donijeti 28 odsto prihoda, ali i svega 19 odsto profita iz poslovanja. Volmart posrće u Kini i Brazilu, nakon što se suviše brzo proširio na tim tržištima, a sporni propisi o stranim investicijama u maloprodaji u Indiji koče njegovo širenje u toj zemlji.
Američka kompanija je u Meksiku pod istragom zbog sumnje da su njeni tamošnji lideri potmićivali državne zvaničnike, a slične optužbe prate firmu i u Indiji, Brazilu i Kini.
MekMilon, naravno, nije kriv za sve to, jer je veliki dio problema naslijedio preuzevši funkciju izvršnog direktora, ali on nije učinio mnogo toga da popravi situaciju, ocjenjuje Ekonomist.
Volmart je prošle godine otvorio manje radnji na inostranim tržištima nego što je planirano, a sada mu prijete izazovi poput pada prodaje i na domaćem tržištu. Najveći dio kupaca Volmarta su ljudi sa “tankim novčanicima“, koji su najviše osjetili prošlogodišnje poteze Vašingtona u vidu podizanja poreza na prihode i smanjenja beneficija kao što su bonovi za hranu.
Kičma Volmartovog poslovanja u Americi su njegovih 3.275 supercentara, u kojima kupci mogu da kupe skoro sve, navodno po nižim cijenama nego na drugim mjestima. Kupci, međutim, preko Amazona mogu na još jednostavniji način da se snabdiju stvarima koje privlače kupce u velike Volmartove radnje, pogotovo elektronikom i potrošnom robom kao što su pelene i deterdženti.
Još jedna prijetnja za Volmart dolazi u vidu takozvanih “dolar radnji“ koje prodaju kućne potrepštine po gotovo bagatelnim cijenama i čije su prodavnice bliže mnogim kupcima od Volmartovih supercentara.
Volmart planira da konkuriše Amazonu putem onlajn prodavnice Walmart.com, u kojoj je prodaja prošle godine više nego udvostručena. Kompanija takođe namjerava da u 2014. otvori 120-150 manjih prodavnica, pored 115 supercentara, a u planu je i objedinjavanje prodavnica, skladišta, dostave i internet trgovine u jedan “tržišni ekosistem“, koji bi bio bez konkurencije.
Ti potezi značajno bi smanjili troškove, a supercentri postali bi i distributivne tačke koje bi opskrbljivale manje radnje, što znači da bi kupac mogao da naruči neki proizvod i istog dana ga podigne u lokalnom Volmartu, umjesto da ide do supercentra.
Sve te ideje su, međutim, još uvijek u tijestnoj fazi, a odjeljenje onlajn prodaje i dalje funkcioniše odvojeno od osnovnog poslovanja. Pored toga, dostava paketa preko Volmarta još je gotovo duplo skuplja nego preko Amazona.
I pored nedavnih promjena, Volmart i dalje previše ulaže u supercentre i širenje u inostranstvu, dok bi trebalo da se fokusira na male prodavnice i onlajn prodaju, ocjenjuje analitičar Dojče banke Pol Trasel.
Da li je MekMilon pravi čovjek da pokrene reforme još uvijek nije jasno. On dobro poznaje Volmart i uživa povjerenje porodice Volton, koja drži većinski udio u kompaniji. Pitanje je samo da li on dovoljno voli Volmart da ga primora na promjene, zaključuje Ekonomist. Tanjug