BEOGRAD, Carina Srbije od nove godine primjenjuje novi, značajno izmjenjeni model carinjenja vozila, ne bi li na taj način spriječili korupciju prilikom uvoza polovnih automobila. Konkretno, novine će u nekim situacijama povećati cijenu carina i poreza za 500 do 600 evra, u zavisnosti od vozila.
Iako je glavni cilj ovih mjera sprečavanje korupcije na carini, to će posredno najviše koštati građane iz dijaspore koji će carinjenje svojih vozila plaćati znatno više.
Naime, do sada su vozila čija vrijednost na fakturi izaziva sumnju carinika procjenjivana po katalogu vrijednosti evropskih zemalja. To je izazivalo korupciju, jer su uvoznici onda odlazili u carinarnice gdje imaju “svoje ljude”, koji su koristili kataloge cijena iz zemalja EU koje su najpovoljnije.
Od nove godine koristi se u cijeloj Srbiji samo katalog Auto-moto saveza Srbije kako bi se to spriječilo, što u isto vrijeme i povećava cijenu carine. To znači da će se na primjer za punto star desetak godina, u odnosu na skorašnje, povećati dažbine za 150 do 200 evra, a za golf 5 za 400 do 500 evra. Kolika je razlika u kataloškim procjenama u EU i Srbiji dobili smo na primjeru u carini.
– Naši sunarodnici iz inostranstva ukoliko žele da svoje vozilo uvezu u Srbiju, ocarine i prebace na srpske tablice moraju da ponesu i ugovor o kupovini. Ako su kupili novo vozilo, pa poslije nekoliko godina odlučili da ga uvezu, porezi i carine se umanjuju za godine eksploatacije. Međutim, ukoliko carinik posumnja da se cijene iz fakture na slažu sa realnim cijenama, koristiće se cjenovnik iz kataloga AMSS-a – kažu u Upravi carina Srbije.
Na taj način praktično svi sugrađani iz dijaspore koji uvoze svoje automobile, koje su koristili u zemljama gdje žive, u Srbiju plaćaće carinu i poreze po kataloškoj vrijednosti kako bi se izbjegla korupcija carinika. Iako će, kako kažu stručnjaci, u suštini uvoz vozila poskupjeti za pomenutih 500 do 600 evra u prosjeku za neka vozila je nov način računanja bolji.
Tako se prema katalogu zemalja EU audi A3 2008. godište, kupljen od dilera, procjenjuje na 11.344 evra, dok katalog AMSS-a procjenjuje na 8.413 evra. Sitroen C4 iz 2008. godine je u EU procijenjen na 6.260 evra, dok je u Srbiji procijenjen na 4.273 evra. S druge strane mercedes avantgarde iz 2001. godine je u EU procijenjen na 3.739 evra, a u Srbiji na 4.289 evra.
Većina faktura falsifikati
Tokom prošle godine Uprava carina Srbije je obavili preko 1.900 provjera faktura o kupovini polovnih automobila. Za samo 85 njih potvrđeno je da su fakture validne u državama gdje su vozila kupljena. Ostale su falsifikati i lažne fakture. U carini napominju da će im i dalje kao osnov za dažbine biti cijena u fakturama, ali ako posumnjaju da je lažna onda će se koristiti kataloški procijenjena vrijednost vozila. Vesti