SARAJEVO, Institucije BiH u ovoj godini planiraju da prodaju oko 140 službenih automobila, a većina njih, sudeći prema procijenjenoj vrijednosti, biće prodata budzašto.
U dokumentu Pregled vozila planiranih za prodaju, čiju izradu je radi sprovođenja mjera štednje zatražio Savjet ministra BiH, nalazi se spisak automobila koje svaka institucija planira da proda. Zanimljivo je da se analizom spiska može vidjeti da mnoge institucije iste automobile različito cijene, a mnogi od njih procijenjeni su na mnogo nižu vrijednost od tržišne. Nije jasno ni koliko tu ima prostora za uštede, kada se prodaju uglavnom manje vrijedni automobili.
Na prodaju “pasati”, kombiji…
Najviše službenih vozila planirala je da proda Granična policija BiH i to 23. Na spisku za “doboš” našla su se vozila od “micubišija”, “renoa”, do “folksvagen” kombija T4 iz 2002. godine koji je procijenjen na 10.500 KM. Najjeftiniji na tom spisku je “golf 4” iz 2002. godine, procijenjen na 3.500 KM.
Među institucijama koje planiraju da prodaju najviše vozila je i Državna agencija za istrage i zaštitu (SIPA) koja planira da proda 15 vozila, od kojih je najskuplji “micubiši pajero” i to 15.000 KM, a najjeftinija tri kombija “škoda fabija” iz 2003. godine, procijenjena na 6.000 maraka.
Ministarstvo inostranih poslova BiH nedavno je pokrenulo prodaju 14 službenih vozila, za koja tvrde da su u “lošem stanju”. Nove vlasnike traže za “folksvagen transporter” od 19.000 KM, a najjeftinija su im dva “golfa 4” za po 4.100 KM.
Kupce za 13 četvorotočkaša traži Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice, a najjeftiniji je “nisan patrol” iz 1996. godine od 1.567 KM. Ministarstvo pravde u plan za prodaju uvrstilo je 11 vozila. “Folksvagen taureg” procijenjen je na 35.000 KM, dok su tri “škoda oktavije” procijenjene na po 7.100 i na 6.000 maraka. Najjeftiniji je “sitroen sakso” iz 2000. godine koji je procijenjen na 1.100 KM. Ministarstvo bezbjednosti planira da proda devet automobila, od kojih je najstarija “opel astra” iz 1997. godine, a najmlađi “audi A6” iz 2004. godine. Iz ovog ministarstva nisu naveli procijenjene vrijednosti vozila.
“Škode”
Kancelarija za veterinarstvo BiH ima sedam vozila za prodaju, a automobil “škoda fabija” koji je prešao 65.000 kilometara procijenili su na 7.000 KM. Na istu cijenu procijenili su još dvije “fabije” koje su prešle 191.000 i 118.000 kilometara. Dok je “škoda oktavija” kod Kancelarije za zakonodavstvo Savjeta ministara vrijedna svega 2.500 KM, u Centralnoj izbornoj komisija ovakav automobil procijenjen je na 15.204 KM.
Visoki sudski i tužilački savjet BiH namijenio je tri vozila za prodaju, i to jednog “folksvagen taurega” za 18.000 i dva “pasata” za po 7.500 KM. Institut za metrologiju BiH je za jednog “kedija” predložio da bude prodat u otpad za 250 maraka.
Fond za povratak BiH takođe ima dva vozila na prodaju, s tim da je “pežo 306” procijenjen na svega 870 maraka, a “nisan patrol” na 1.118 maraka. Arhiv BiH je na 500 maraka procijenio “daevu espera” iz 2007. godine.
Iz Generalnog sekretarijata Savjeta ministara BiH su rekli da su već oglasili licitaciju za prodaju tri vozila, te da je prodato samo jedno, a iz Ministarstva finansija i trezora su rekli da će se uskoro oglasiti licitaciju za prodaju. Iz drugih institucija nisu odgovorili na pitanje koliko su od planiranih vozila već prodali.
Član Komisije za finansije i budžet u Parlamentu BiH Boško Tomić kaže da su navedene cijene vozila čudne.
– Procjene vrijednosti automobila treba da radi jedna auto-kuća. Vidimo vozila iste marke, starosti, sa približno istim brojem pređenih kilometara, a različite procijenjene vrijednosti. Tu postoji prostor za zloupotrebe i ostavlja sumnju da neko pokušava tu da radi nešto ispod žita – rekao je Tomić i dodao da postoje razlike u cijenama do 100 odsto za slične karakteristike vozila, što može da znači da “ima namještanja u prodaji”.
Pravilnik
Pravilnik o uslovima nabavke i načinu korišćenja službenih vozila u institucijama BiH, a po kojem broj automobila treba smanjiti za oko 160, te da se prodaju samo ona vozila koja su prešla više od 150.000 i 200.000 kilometara, još nije razmatran na sjednici Savjeta ministara BiH, iako je u proceduru upućen u februaru ove godine. Glas Srpske