BEOGRAD, Krediti za refinansiranje su u padu a za to su ovdje zaslužne same poslovne banke: ne dozvoljavaju da im konkurencija otme klijenta.
Banke, prema pisanju Dnevnika, za stare kredite svojim komitentima nude niz pogodnosti, kao odgode od nekoliko mjeseci, sabiranje svih obaveza u jedan zajam po povoljnijoj kamati.
Istovremeno, na tržištu je ponuda tih zajmova prilično velika, ali klijenti izgleda ostaju vjerni svojoj banci ako je spremna da pomogne.
Krediti za refinansiranje u Kreditnom birou Udruženja banaka Srbije vode se u rubici “ostali”. Oni su se krajem marta zaustavili na 27,15 milijardi dinara, a to je gotovo cio procenat niže nego u prethodnom mjesecu. Pad je još drastičniji ako se uzme u obzir kraj decembra 2012 – 4,6 odsto.
“Selidba klijenta u drugu banku za nju znači gubitak prihoda. Naravno da ona to ne želi i zato se trudi da ga olakšicama zadrži. Nude se grejs-periodi do nekoliko mjeseci, sve u nadi da će klijent uspjeti nekako da se snađe i nastavi da urednije izmiruje obaveze. Tako će biti sve dok traje kriza”, objašnjava stručnjak dr Siniša Ostojić.
Banke se nadaju da će tako uspjeti da vežu na duže staze i komitenta i prihod. Klijenti su pošteđeni papirologije i troškova koje bi imali da obaveze sele u drugu banku.
Na šta klijent treba da obrati pažnju kada shvati da jednu ili više dospjelih obaveza ne može da servisira na vrijeme?
Osnovno je da kamata na novi zajam sa starim obavezama treba da bude niža. Ukoliko klijent ima dugove u više banaka, treba da se odluči za reprogram tamo gdje je stopa otplate niža. Ukoliko je jedna od banaka spremna da ponudi i istu stopu i grejs-perio, takvom aranžmanu treba dati prednost. Ali svaki klijent treba da zna da će taj zajam platiti na kraju više nego da je uspio da stare obaveze otplati.