BANJALUKA – Autoput Banjaluka – Gradiška u roku od dvije godine biće pokriven sa 78 kamera, 42 SOS telefona, stotinu svjetlosnih znakova, detektora, senzora… Za savremenu opremu i centar za kontrolu i upravljanje saobraćajem biće plaćeno 16,6 miliona maraka konzorcijumu koji čine banjalučki „Planetsoft“, te „Telegroup“ iz Beograda i Banjaluke.
„Autoputevi Republike Srpske“ ranije su raspisali tender za nabavku i ugradnju opreme na uspostavljanju sistema za kontrolu i upravljanje saobraćajem na autoputu Banjaluka – Gradiška, a ugovor je nedavno dodijeljen pomenutoj grupi preduzeća.
„Planetsoft“ Banjaluka u vlasništvu je preduzeća „Aragosta invest“ i Vedrana Jarića. „Telegroup“ je regionalna kompanija koja je već radila na sličnim poslovima i sistemima za kontrolu saobraćaja. Ovaj konzorcijum je bio jedini koji je ponudio prihvatljivu ponudu.
Ukupna vrijednost zaključenog ugovora je 14,1 milion KM bez PDV-a, odnosno 16,6 miliona s PDV-om.
Isporuka robe će se izvršiti i sistem implementirati i dovesti u funkcionalno stanje u roku od dvije godine od dana zaključenja ugovora, uključujući i obuku osoblja „Autoputeva“ za rukovanje sistemom.
Kamere za brzinu i tablice, svjetlosni znakovi, telefoni, senzori…
Izvođač će morati da uradi pripremne radove za polaganje kablovskog voda, da postavi razvodne ormare, obavi elektromontažne radove, postavi stubove za treptače, led lampe i svjetiljke, semafore, mjerače brzine… Tu su i radovi na trafostanici Cerovljani i povezivanje s dalekovodom.
Pored ovih, neophodno je uspostavljanje sistema upravljanja, kontrole i nadzora saobraćajnih tokova.
Ovaj sistem podrazumijeva postavljanje 42 SOS telefona, servera za snimanje govora, operatorske konzole. O nepostojanju telefona za hitne pozive, već samo praznih metalnih kućica za njih na autoputu Banjaluka – Gradiška ranije je pisao poslovni portal CAPITAL.ba.
Tu je i sistem za video nadzor, automatsko prepoznavanje registarskih tablica i automatsku detekciju incidentnih situacija. Ovaj sistem podrazumijeva ugradnju 41 kamere za video nadzor, jasno propisanih tehničkih karakteristika. Zatim, 17 kamera za automatsku detekciju incidentnih situacija. Ove kamere moći će da detektuju zaustavljeno vozilo, ispale predmete, dim u tunelu, brzinu saobraćajnog toka, zauzeće snimane zone, individualnu brzinu vozila…
Za prepoznavanje tablica biće postavljeno 20 kamera, koje će snimati dan-noć na do tri saobraćajne trake sa prometom višim od 2.000 vozila po traci u svakom satu, a moći će da „uhvate“ i one koji voze 250 km/h.
Za kamere će biti naravno instalirani i serveri i softveri neophodni za rad sistema u kontrolnom centru Mahovljani.
Tu je i Sistem za upravljanje i kontrolu saobraćaja koji podrazumijeva postavljanje 42 promjenljiva saobraćajna znaka u led tehnologiji, a koji će prikazivati ograničenja brzine, smjerove, stanje na putu…
Biće i 16 znakova zabrane preticanja koji će biti montirani na zid tunela, te 16 za ograničenje brzine i prikaz opasnosti u tunelu.
Tu su i 24 znaka za kontrolu namjene saobraćajnih traka, te 20 informacionih displeja.
Svi znakovi će biti promjenjivi, led osvjetljeni.
Biće instalirana i 34 kontrolera za upravljanje promjenjivim saobraćajnim znakovima, 68 detektora za mjerenje brzine vozila, klasifikaciju vozila, mjerenje vremena između vozila i zauzetost traka…
Biće postavljeni i meteorološki senzori, detektori prekomjerne visine vozila, barijere za zatvaranje tunela…
Planirano je instaliranje i Sistema za upravljanje podsistemima u tunelima, detektori ugljenmonoksida, brzine strujanja vazduha, temperature… zatim Sistema za upravljanje osvjetljenjem na petljama, kao i sva neophodna oprema i mreža za kontrolni centar.
I na naplatnoj stanici Jakupovci biće ugrađeni gumeni betonski štitnici, reflektujuće folije, retroreflektori, nadstrešnice, dodatne kamere, displeji, namještaj, televizor…
Rokovi i penali
Ako isporuka robe bude kasnila krivicom ponuđača, istom slijedi kazna od jedan odsto vrijednosti naručene robe za svaki dan kašnjenja, s tim da ukupan iznos kazne ne može preći 10 odsto ukupno ugovorene vrijednosti.
Plaćanje isporučene robe će se vršiti u iznosu od 10 odsto avansno uz dostavljanje fakture i avansne garancije, 70 odsto po mjesečnim fakturama na osnovu isporučene robe i implementacije sistema, po pet odsto po potpisanom zapisniku o prijemu opreme i puštanju sistema u finkciju i po isteku garantnog perioda od 36 mjeseci, te 10 odsto po potpisanom zapisniku o uspješno izvršenom probnom radu sistema.
Vlasnik „Planetsofta“ Vedran Jarić potvrdio je za CAPITAL da je njegovo preduzeće trenutno u fazi kompletiranja administrativnih i pripremnih radova za početak projekta.
“Očekujemo i operativni rad u skorije vreme. Neophodno je da mi kao konzorcijum, ali i investitor sprovedemo sve pripremne radnje definisane zakonom i uslovima tendera kako bi se stvorili uslovi za sam početak posla“, rekao je Jarić.
Dodao je da smatra da je izvodljivo posao završiti u definisanom roku od dvije godine.
“Optimisti smo i verujemo da ćemo posao realizovati prije definisanog roka“, istakao je Jarić.
Prema njegovim riječima, “Planetsoft” planira učešće i na drugim sličnim projektima.
“Smatramo da su BiH kao i zemlje regiona prepoznale značaj izgradnje kvalitetne saobraćajne infrastrukture kao i benefita koje donose sistemi upravljanja saobraćajem te očekujemo dodatne investicije i potencijalne poslove. Takođe, bogatije zemlje koje su izgradile svoje autoputeve pre više decenija, dolaze u situaciju gde je neophodna njihova modernizacija što otvara dodatni prostor i potencijal za „izvoz“ ovakvih radova na treća tržišta“, kazao je Jarić.
Tender za nadzor
„Autoputevi“ su raspisali i tender za nabavku usluga stručnog nadzora nad ugradnjom opreme na uspostavljanju sistema za kontrolu i upravljanje saobraćajem na autoputu Banjaluka – Gradiška, vrijednosti 150.000 KM bez PDV-a.
Tender je otvoren do 27. avgusta.
CAPITAL: Svjetlana Šurlan
7 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Fuj fuj fuj…ova drzava sazrela je da krepa ko pasce nista drugo nije zasluzila
Vidi ovog debila od Jarica…pljackas srpskih resursa uz saglasnost DNS-a i onog ludog direktora Puteva RS Nesica. Mila majko, imali iko da hapsi ove likove, na sta idu pare. kome trebaju tolike kamere, sos telefoni itd. Pa ovoliko para nije utroseno na autoputu Zagreb-Beograd za posledenjih 20 godina. Mekticu imali te igde???????
Nauci da se rečica LI piše odvojeno,pa onda komentariši druge,neobrazovana st..o
Ima LI
Da LI……
Velika stvar da domaće naše firme se bave ovakvim stvarima,Bilo bi sjajno kad bi mogli izvoziti ovaj softver za upravljanje saobraćajnom signalizacijom na evropsko i svjetsko tržište. Mi treba da sprsku pamet izvozimo kroz usluge,a ne da nam pamet kupuju njemci,austrijanci….
Podrška domaćim IT firma
Koja pljacka naroda.
Kada su druge firme u pitanju onda je sve kriminal i mito a gle sad jaric em lijep em pametan em posten.za 16 miliona..objektivno do kraja nema sta
Ima li boga, policije, govnjav..motke ili bilo cega da tebe i ove lopove propita malo. Zna se da Jaric sa Planetsoftom dogovara poslove gdje je 80% meni, Pavicu i DNS, a ostalo onom ko radi posao. Tako je svaki posao u putevim RS dogovoren, i ovaj i ono obiljezavanje znakova od 3.5 miliona, tako ce biti i naredni tender za IS itd. Ali valjda postoji kraj tome…