GRADIŠKA, BROD – Vozači kamiona koji koriste granične prelaze Gradiška i Brod nezadovoljni su jer plaćaju komunalnu taksu za održavanje stajališta, koja iznosi 10 maraka po vozilu. Na osnovu toga, godišnje se u budžete ovih lokalnih zajednica slije oko milion i po KM.
I dok vozači tvrde kako je u pitanju klasična otimačina novca jer kamioni upravo u nedostatku stajališta ostaju na cesti ili pored magistralnog puta, iz ovih lokalnih zajednica kažu kako se taj novac koristi za čišćenje i saniranje oštećenja koje oni naprave na lokalnim ulicama.
Prema podacima koje smo dobili, Gradiška je po ovom osnovu u prošloj godini inkasirala 1.150.645 maraka, a opština Brod oko 430.000 KM.
“Komunalne takse koje su uveli su klasična pljačka vozača, jer ni u jednoj zemlji u okruženju takva praksa ne postoji, pa se pitamo zašto to plaćamo, kada izdvajamo novac za putarine kroz enormno visoke registracije kamiona”, kaže Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport RS, a ujedno i prevoznik.
Smatra kako je priča o održavanju obična farsa jer svi vozači dobro znaju gdje treba da odlažu smeće i izvrše fiziološke potrebe, tako da ne zna od čega se put prlja pa tako ni zbog čega se čisti.
Pojašnjava da u slučaju da neki od vozača ne plati taksu, može da očekuje ogromnu kaznu na kućnu adresu, a na carinskom terminalu neće moći da ocarini robu.
Kamioni Mesne industrije “Bajra” iz Travnika mjesečno prelaze i po pedeset puta, što je svakako znatan novac na mjesečnom nivou, a koji se, prema njihovim riječima, daje bespotrebno i bez prave svrhe.
“Mi smo čak i na sud išli povodom ovoga, ali smo stalno gubili. Ne znamo kome i zašto idu pare, ali nama komunalni redari ovo naplaćuju bez opraštanja”, poručuju iz “Bajre”.
Iz firme “Bobana transporti”, čiji kamioni takođe svakodnevno prelaze granicu, ovaj namet su kratko okarakterisali kao porez na budale.
Sa druge strane, u Odjeljenju za komunalne i stambene poslove opštine Gradiška ističu kako je ova komunalna usluga donesena u skladu sa Zakonom o komunalnim djelatnostima, koji je propisao da jedinica lokalne samouprave može, pored zakonom navedenih, i druge djelatnosti odrediti kao komunalne djelatnosti od posebnog javnog interesa.
“Prikupljena sredstva se svakodnevno polažu na račun javnih prihoda opštine Gradiška. Ona se troše u svrhu održavanja, čišćenja, pranja i dezinfekcije stajališta i namjenskih saobraćajnica za motorna vozila koja prelaze državnu granicu u Gradišci”, kažu u ovom odjeljenju.
Gotovo identičan odgovor dobili smo u opštini Brod, gdje su nam kao dokaz poslali nekoliko fotografija na kojima se vide oštećenja saobraćajnica, a koja su, kako tvrde, napravili kamioni.
Borba prevoznika po ovom pitanju traje godinama unazad, a 2011. su preko Ustavnog suda RS pokušali da ospore odluku o komunalnoj taksi koju je usvojila opština Gradiška, a što je sud odbio.
Žalili su se kako stajalište ne postoji pa tako ni osnova za njegovu naplatu, dok su iz opštine u svoju odbranu kazali kako kamioni stvaraju gužvu i buku u sabraćaju, ugrožavaju bezbjednost djece, zbog tereta oštećuju saobraćajnice, te prljaju ulice jer im curi ulje, za čije pranje je potrebna znatna suma novca.
Sud je u svom obrazloženju naveo kako je lokalna zajednica bila ovlaštena da donese odluku kojom će kao komunalnu djelatnost od posebnog društvenog interesa za ovu opštinu odrediti održavanje stajališta. Nezavisne novine