MOSTAR – Srbija će se na Međunarodnom sajmu privrede u Mostaru, koji počinje sutra, predstaviti sa do sada najvećom privrednom delegacijom, izjavio je predsjednik Privredne komore Srbije Marko Čadež.
Čadež je rekao da će se na 900 metara kvadratnih izložbenog prostora, u prvoj i drugoj hali mostarskog sajma, predstaviti 59 kompanija, državnih i privatnih, iz svih sektora privređivanja – od poljoprivrede i energetike, preko industrije do usluga, a najviše ih je iz prehrambene, metalske, elektro i tekstilne industrije.
“Riječ je o do sada najvećoj privrednoj delegaciji Srbije na mostarskom sajmu, u kojoj su uglavnom velike i srednje kompanije iz privatnog sektora, značajni izvoznici u oko stotinu zemalja regiona i svijeta. Neke posluju i na više od 60 tržišta. Tu su i srpske firme međunarodnih korporacija, poslovni sistemi – veliki regionalni igrači, ali i manje brzorastuće pouzdane kompanije sa oformljenom ozbiljnom i kvalitetnom ponudom”, naveo je Čadež.
On je rekao da će Privredna komora Srbije, tokom sajma, organizovati od pojedinačnih prezentacija do bilateralnih razgovora kompanija.
“U okviru Evropske mreže preduzetništva, sa partnerima iz BiH – INTERA Tehnološkim parkom Mostar i Spoljnotrgovinskom komorom BiH – sutra ćemo organizovati međunarodne ‘B2B susrete’ naših sa kompanijama iz regiona radi pronalaženja dobavljača, kupaca, partnera i uspostavljanja poslovnih kontakata”, dodao je Čadež.
Srbija kao zemlja partner prirediće i veliki broj kulturno-umjetničkih, zabavnih i turističko-gastronomskih događaja za učesnike, goste i posjetioce sajma.
On napominje da je prošlogodišnja robna razmjena Srbije bila 13,6 odsto veća nego u 2016. godini. Izvoz srpske privrede u BiH porastao je 8,1 odsto – na 1,21 milijardu evra, a izvoz BiH u Srbiju 28,8 odsto – na 515,8 miliona evra.
“Za unapređenje bilateralne saradnje važno je da razmjena raste obostrano, da sve više kompanija međusobno trguje i da se povećava broj firmi koje realizuju zajedničke projekte za treća tržišta”, naglašava predsjednik Privredne komore Srbije.
Govoreći o mogućnostima stvaranja jedinstvenog ekonomskog tržišta zemalja zapadnog Balkana, Čadež je rekao da je dobro da danas postoji politička volja za uspostavljanje zajedničkog tržišta regiona, da su se, usvajanjem Višegodišnjeg akcionog plana za regionalno ekonomsko područje, sve vlade regiona – premijeri lično na to obavezali i da su delegirali nacionalne koordinatore za sprovođenje 115 dogovorenih mjera.
“Neophodno je da vlade sada opredijele i ljude i sredstva, da bi se to realizovalo”, dodaje on.
Čadež ističe da je želja poslovne zajednice da se ti procesi odvijaju mnogo brže, što bi kompanijama omogućilo da prošire svoje male, nacionalne, prostore za poslovanje na veće – zajedničko, regionalno tržište sa 18 miliona potrošača, da smanje troškove, posluju efikasnije, budu konkurentnije, više izvoze.
“Važno je da pred kupce i investitore iz svijeta izlazimo kao jedinstvena poslovna i investiciona destinacija, jer nas oni ne gledaju kao pojedinačne igrače, već kao region u cjelini sa 18 miliona potrošača. Važno je i da udružimo naše kompanije i ljude, njihove reference i slobodan kapital, da uspostavimo razne vidove poslovnih kooperacija, da formiramo zajedničke kompanije, zajednički investiramo i proizvodimo zajedničke proizvode i da ih zajedno, kao regionalnu ponudu, plasiramo na međunarodnom tržištu”, poručio je Čadež.
Srna