BRISEL, Evropska komisija smatra da današnji poreski sistem ne reflektuje činjenicu da je današnja ekonomija digitalna, te se ima u planu predlaganje niz mjera i zakona prema kojima bi tehnološki giganti poput Googlea i Facebooka morali da plate do 6.2 milijardi evra.
Prijedlog bi prihod od poreza “sklonio” iz država koje imaju manje poreske stope i gdje kompanije najčešće imaju sjedišta, a zarađivalo bi se u državama u kojima kompanije imaju većinu korisnika.
“Digitalna revolucija je promijenila lice i naličje ekonomije i način na koji se danas stvara vrijednost”, kaže Evropski povjerenik za financije Pjer Moskoviči, glavni stručnjak EU za poreze i poresku reformu, piše “The Washington Post”.
Objašnjava da jedan potez mišem pokreće cijeli lanac komercijalnih transakcija koje kreiraju veliki profit, a koji većina država ne oporezuje.
“Ta zakonska rupa više nije prihvatljiva”, kaže Moskoviči.
Ovoj inicijativi bi možda trebale godine da se usvoji, posebno zato jer bi svaki porez koji bi vrijedio za područje cijele EU, a to je tržište od 500 miliona ljudi, mora biti izglasan jednoglasno.
Čak devet od 20 kompanija na svijetu su digitalne kompanije, a mnoge digitalne kompanije, tvrdi Moskoviči, uživaju u javnim servisima bez plaćanja poreza.
“Evropska komisija želi poresku reformu koja će biti poštena, orijentisana prema budućnosti i prilagođena kompetitivnom tržištu”, rekao je on.
Prijedlog dolazi u vrijeme sve lošijih trgovinskih odnosa SAD-a i Evrope. Donald Tramp je uveo nove tarife na čelik i aluminijum, a Evropa je rekla da će uzvratiti vlastitim mjerama.
Ne može da se ne primjeti i to da je ova inicijativa isplivala u javnost nekoliko dana nakon što je objelodanjena velika afera sa Facebookom, a u kojoj su zloupotrijebljeni lični podaci od čak 50 miliona korisnika ove društvene mreže.
EU regulative oštrije su prema digitalnim kompanijama nego SAD. EU zahtijeva više kontrole nad podacima, nameću se kazne i kontrolišu sadržaji.
Prema prijedlogu uveo bi se porez od 3 odsto na prihode koji se generišu na aktivnostima gdje informacije korisnika pomažu kompanijama da zarađuju. Google bi plaćao za ciljano oglašavanje, Facebook za prodaju korisničkih informacija, a Amazon na temelju kupoprodaje.
Cilj je, kažu iz Evropske komisije, poštenje jer sada kompanije s digitalnim poslovnim modelima plaćaju porez od 9.5 odsto, dok one s tradicionalnim modelom plaćaju 23.2 odsto.
Predloženi porez plaćale bi samo kompanije koje godišnje na svjetskom nivou zarade 923 milijarde dolara, te 62 milijarde na nivou EU.
To je napravljeno kako bi start-upovi imali prostora za rast i razvoj.
SAD se protivi “prijedlozima koji izdvajaju digitalne kompanije jer neke od tih kompanija najviše doprinose stvaranju poslova u SAD-u te ekonomskom razvoju”. NN/Expres.hr