BANJALUKA – Republika Srpska će kineskoj firmi “Šandong”, koja će graditi autoput Banjaluka – Prijedor, u idućih 30 godina plaćati godišnju naknadu za raspoloživost autoputa u iznosu od 32,5 miliona evra, a taj iznos biće obezbijeđen od naplate putarine na svim autoputevima u RS, a ukoliko to ne bude dovoljno, ostatak će biti obezbijeđen iz Budžeta RS.
Ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor danas su u Banjaluci parafirali ministar saobraćaja i veza RS Neđo Trninić i predstavnik kineskog privrednog društva “Šandong, a konačno potpisivanje biće nakon što kineska kompanija uplati koncesionu naknadu.
„Koncesija se dodjeljuje na 33 godine, uključujući i period izgradnje (3+30). Koncesionar, odnosno društvo koje je „Šangdong“ osnovao u RS će projektovati, izgraditi, upravljati, održavati i finansirati izgradnju autoputa Banjaluka- Prijedor, te tokom perioda upravljanja i održavanja Srpska će plaćati koncesionaru godišnju naknadu za raspoloživost autoputa u iznosu od 32,5 miliona evra, bez izdavanja garancije RS“, navodi se u informaciji o parafiranju ugovora.
Dodaje se da je projektom predviđeno da se godišnji iznos naknade obezbijedi od putarina sa ovog autoputa.
Međutim, ukoliko to ne bude dovoljno, Vlada se obavezala da će i prihodi od putarina na autoputevima Banjaluka-Gradiška i Banjaluka – Doboj, takođe, biti iskorišteni za plaćanje naknade.
„Ukoliko ne bude prikupljeno dovoljno sredstava na projektnoj dionici, predviđeno je da se sredstva sa postojećih dionica koriste za plaćanje godišnje naknade za raspoloživost. Na kraju, ako i to ne bude dovoljno, nedostajuća sredstva bi se obezbijedila iz budžeta RS“, ističe se u informaciji.
Ministar saobraćaja i veza RS Neđo Trninić rekao je da će autoput biti dug 42 kilometra, a ukupna vrijednost investicije je 297 miliona evra. Istakao je da su obezbijeđene sve saglasnosti za ovaj ugovor, uključujući i saglasnost Parvobranilaštva RS.
Prema saznanju CAPITAL-a Pravobranilaštvo je dalo pozitivno mišljenje, ističući da se prije potpisivanja ugovora o koncesiji moraju ispuniti određeni uslovi.
Koncesionar se obavezuje na uredno plaćanje koncesione naknade, koja se sastoji od jednokratne naknade od 4.466.600 evra i godišnje naknade od pet odsto od prihoda ostvarenih obavljanjem koncesione djelatnosti, odnosno od iznosa prikupljene putarine.
Prethodno je Vlada Republike Srpske u ponedjeljak dodijelila koncesiju kineskoj kompaniji, iako tada nije ima saglasnost Pravobranilaštva RS za taj projekat o čemu je CAPITAL pisao. Ovlastila je ministra saobraćaja i veza da potpiše ugovor, uz prethodno pribavljeno mišljenje Pravobranilaštva RS.
Ranija analiza portala CAPITAL pokazala je da bi građani Republike Srpske mogli ostati bez stotina miliona maraka jer je Vlada RS bez analize o prometu vozila garantovala kineskoj kompaniji da će na autoputu godišnje prikupiti 60 miliona KM putarine, a sve manje od toga biće plaćeno iz Budžeta RS.
Osnov za autoput broj vozila iz 2015.
Posljednje brojanje vozila na dionici Banjaluka – Prijedor urađeno je 2015. godine i u najboljem slučaju ne može obezbijediti potreban novac za otplatu, a i praksa sa već izgrađenih autoputeva potvrđuje to, objavili smo u tekstu „Bacanje miliona na autoput Banjaluka – Prijedor bez analize o prometu“.
U sklopu pripreme studijske dokumentacije za potrebe izrade generalnog projekta vršeno je anketiranje i brojanja saobraćaja na pet punktova 7. oktobra 2015. godine u periodu od 6 do 18 časova.
Tom prilikom zabilježeno je 14.234 vozila u Ramićima, na izlazu iz Banjaluke prema Prijedoru, te 8.479 vozila u mjestu Orlovci, na ulazu u Prijedor iz pravca Banjaluke.
Putarina za autoput Banjaluka – Gradiška po pređenom kilometru je osam feninga, a za autoput Prnjavor – Doboj 11 feninga. Ako se uzmu u obzir postojeće cijene putarine, te ranije najave da će po završetku autoputeva putarina iznositi oko 10 feninga po kilometru, može se pretpostaviti da će vožnja od Banjaluke do Prijedora koštati oko 4,2 KM u jednom pravcu.
Autoput | dužina | putarina |
Banjaluka – Gradiška | 32 km | 2,50 KM |
Prnjavor – Doboj | 36 km | 4 KM |
Banjaluka – Prijedor | 42 km | 4,2 KM ? |
Ako bi dionica Banjaluka – Prijedor bila bez izlaza, te svih 14.234 vozila, pobrojanih u Ramićima, prošlo autoputem i platilo po 4,2 KM putarine, što je malo vjerovatno, dolazimo do zaključka da bi bilo skupljeno 59.782 KM od 6 do 18 časova svaki dan. Za mjesec dana dostiže se cifra od blizu 1,8 miliona maraka. Ova cifra može biti veća za iznos putarine koja bi trebala da se naplati noću, za šta u Vladi RS nemaju procjene koliko bi iznosila.
S druge strane, iznos moguće putarine, računajući vozila pobrojana kod Prijedora mnogo je manji. Na mjeraču u mjestu Orlovci, na istoku Prijedora, 2015. godine pobrojano je 8.479 vozila od kojih bi se mjesečno, da svi idu autoputem, moglo naplatiti nešto više od milion maraka putarine.
Tako je prema izbrojanim vozilima, najmanji mogući iznos koji godišnje može da bude naplaćen od putarine 12 miliona KM, a najveći 21,6 miliona KM, dok Republika Srpska Kinezima garantuje 60 miliona KM.
Kinezi će na kraju za uloženih oko 300 miliona evra, autoput naplatiti oko 900 miliona evra.
Naplata na izgrađenim autoputevima
Što se tiče izgrađenih puteva naplata putarine vrši se na tri naplatne stanice i to u Jakupovcima, Prnjavoru i Kladarima.
Prema podacima „Autoputeva RS“ na naplatnoj stanici u Jakupovcima od putarine je u 2017. godini naplaćeno 3,9 miliona KM.
Što se tiče autoputa „9. januar“ na naplatnoj stanici u Prnjavoru su lani naplaćena dva miliona maraka, a u Kladarima 1,9 miliona.
Tako je na postojećim autoputevima u Srpskoj za godinu naplaćeno ukupno oko 7,8 miliona KM, a samo za otplatu autoputa Banjaluka – Prijedor potrebno je skupiti 60 miliona maraka godišnje.
CAPITAL: Svjetlana Šurlan
14 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Jel moguće da se to potpisalo na očiglednu štetu RS???? Neđo, Nešiću, Topiću i Milorade izgleda da ste se i vi obezbijedili za naredne 30+3 godine … Kriminalci!!! Izdajnici!!!!
Najveca opasnost koncesije je pravo na slobodno formiranje cene cestarine jer tada koncesionar napravi nerealnu cenu otera vozila na alternativne pravce a sebi smanji troskove odrzavanja i cak ga ne mora praviti kvalitetno u startu jer zna unapred da su mu sredstva garantovana.
Nebitno što sam iz Prijedora, analiza vam je površna i netačna, potpuno nedostojna ozbiljnosti na koju, valjda, pretendujete.
U analizi o potencijalnoj zaradi na autoputu BL – PD niste uzeli u obzir da postoje četiri kategorije naplate, već ste računali samo za prvu, najjeftiniju.
Drugo, cifra zarade sa već završenih autoputeva nije relevantna jer se oni tek trebaju uvezati u zatvoren sistem naplate.
Dalje, koliko bi koštao taj put finansiran klasičnim kreditom na trideset godina?
A gdje je tek cost/benefit analiza, obzirom da Kinezi neće dovlačiti pijesak, ciment i naftu za strojeve iz Kine, već kupovati ovdje i na sve to uredno plaćati porez, to ne treba očekivati ni od koga ovde, pa ni od vas.
Da zaključim,ovaj put možda jeste nepovoljan po RS,ali vaša površna i netačna analiza to nije razjasnila.
@Prijedor
Kad vec pitas da ti odgovorim:
1. Analiza koja je ovde predstavljena je povrsna i netacna. TACNO!
Analiza je PREOPTIMiSTiCNA, ubraja sva vozila koja su dobijena sakupljanjem podataka o brojanju prometa i ona vozila koja su “lokalnog karaktera”, znaci od sela do sela ili od sela do grada a ta vozila ce u vecini slucajeva nastaviti koristiti istu dionicu tj. stari put.
Moja procjena je gore navedene brojke smanjiti za 50% na duzi rok (30 god.)
2. Analiza je nedostojna ozbiljnosti..E ovo je VRHUNAC!
Kakva god da je analiza, nazalost JEDINA JE koju smo vidjeli. APRS se nisu udostojili uraditi bilo kakvu (osim one koja pokazuje koliko ce ko da se “ugradi”)..A finansijska obaveza kojom se Vlada obavezuje pretenduje da ugrozi budzet RS..
3. Analiza otvorenog u poredjenju sa zatvorenim sistemom naplate je jednako relevantna kao i neke tamo buduce projekcije o broju vozila na mrezi AP..
4. kao SLAG na tortu, ovaj put tj AP bi uzimanjem kredita kostao u najgorem slucaju 600 miliona evra umjesto potpisanih 900 miliona evra..
RAZLIKA je 300 miliona evra ili cca 600 miliona KM..
600.000.000 KM je RAZLIKA iznos sa kojim se u svakom selu u RS moze napraviti most, obnoviti SVAKI km od 1781 km magistralnih i 2183 km regionalnih puteva u RS, sanirati prevoji izgradnjom 3. trake, obnoviti svaki TUNEL u RS sa rasvjetom i ventilatorima za izduvne gasove na onim najduzim, sanirale CRNE TACKE, da ne govorim o OBNOVI VERTIKALNE I HORIZONTALNE SIGNALIZACIJE koja se vise ne postavlja kako treba na novim dionicama o starim da i ne govorim..
OVIM PROGRAMOM ne bi profitirali kinezi, vec lokalne gradjevinske kompanije u svakom mjestu u RS, novac bi se 10x obrnuo prije nego sto bi napustio RS..
o cost/benefit analizi bih mogao ispredati do sutra koliko je veci efekat da se uradi bilo koja opcija osim ove vec potpisane koja u prevodu znaci kredit od cca 10% gdje je danas kamata preko 5% za ove projekte cisto zelenasenje a 10% sa garancijom LIHVARENJE VIJEKA
Cudi me da niko iz opozicije ili bilo ko normalan ne iznese cinjenice i prevede narodu sta znaci potpis na ovakav ugovor. U stvari me ne cudi, vecina ih pojma nema, jedan dio navija za vlast, nekolicina se zavukla u misju rupu i ne smije nista reci a ti isti ce kasnije jos gore stvari raditi..
Upravo to o čemu pišeš, potkrijepljeno preciznim izračunom razlika između ovakvog ugovora i komercijalnog ugovora kod neke banke je trebalo da bude tema teksta, a nije, već samo “ofrlje” gađanje nekim ciframa.
Što se tiče opravdanosti projekta i preciznog brojanja saobraćaja (i sam sam bio anketiran i pitan, između ostalog, da li bih koristio autoput), beogradski CIP je to uradio uz generalni projekat za ovaj autoput. To bi sve trebalo dati na uvid javnosti, stručnoj prvenstveno. Zašto to nije urađeno, lako je pretpostaviti, ali zašto nije pitani od strane istraživačkih medija, evo konkretno ovog koji se odlučio baviti tom temom?
@Topic The Thief
Cudi me da niko iz opozicije ili bilo ko normalan ne iznese cinjenice i prevede narodu sta znaci potpis na ovakav ugovor
Nemam pojma šta vam nije jasno?? Šefu “opozicije” je najveća ambicija bila da djeci vraća loptu iz auta i očekivati od njega da se razumije u ekonomiju je van pameti.Drugi šef “opozicije” je doktor političke ekonomije ili obratno a vidimo u kakvom stanju su i politika i ekonomija otkad je on doktor. Treći ni sam ne zna je li došo ili pošo jedino što zna je da bi i on u vlast. Očekivati od takve “opozicije ” da će spriječiti ugovor od koga i oni mogu dobro omastiti brke je gubljenje vremena ali valjda bar neće ubijati. Treba nama opet rušiti čim zasjednu
Ovo je strasno. U svakoj normalnoj zemlji, za ovako nesto bi potpisnici vec robijali u zatvoru!
Nije mi jasno što se palite na gluposti kad je ovo samo predizborni trik DNS-a. Nije potpisan finalni ugovor a vjerovatno neceni biti. Kinezi ce šatro tužiti a vlada će se kao nagoditi i isplatiti im 20 do 30miliona odštete koje će poslije podijeliti međusobno.
Iskreno se nadam da ce se desiti to sto si napisao.
To sto si napisao bi bilo steta ali da se ovaj autoput izgradi pod ovim uslovima bi bilo katastrofa.
Da uzmemo kredit za puni iznos investicije (297mil EUR) na 30god po 5% (što bi bilo i prilično skupo u današnjim uslovima) ukupno bismo sa kamatama platili 500mil EUR i mogli bismo dati našim firmama (dakle i profit ostaje u RS a ne ide u Kinu).
A ovi “genijalci“ sklopili ugovor po kojem mi preuzimamo sav rizik i platićemo min. 900mil EUR.
Dakle, svakome ko ima iole soli u glavi ni ne trebaju dalje analize da zaključi kakva je ovo prevara i da će ovih 400mil EUR razlike završiti u nečijem džepu, a plaćaće građani RS 30 godina (ako nas i bude tada).
Najiskrenije se nadam da je ovo samo loš predizborni trik
Al vi i dalje glasate za svoje u fbih,rs i herceg. Oni vas dijele da bi lakse uzimali. Od vas.
Postoji li pravni okvir koji bi omogućio gradjanima da ne plaćaju porez kroz razne dazbine (gorivo, registracija vozila itd.) za usluge koje ne koriste. Konkretno, ja (a nisam usamljen sigurno), ne koristim autoput nikada…i tako godinama. Zasto ne bi platio, recimo, vecu cenu kad ga i budem koristio? Do tad, drzava mi konstantno uzima iz džepa. I svima nama. Razumem, da istu stvar nazalost, jos je i potpisem, cinim kod sklapanja ugovora za telefoniju. Pa kad ne platim par računa (a vec sledeci mi iskljuce uslugu), i dalje me terete za neplacanje a uslugu iskljucili.
Ovim autoputem ce saobracati sav transport iz evrope za bliski istok.Jasenovac Prijedor Doboj Sarajevo Visegrad Uzice Moravski koridor za Nis .
postoji pravni okvir. prodas auto i prodas telefon i onda ne placas te poreze kroz te dadzbine. ili prestanes da budes cici ( to je skraceno od cicija )