BANJALUKA , Skupština akcionara “Željeznica RS” (ŽRS) usvojila je juče odluku o kreditnom zaduženju preduzeća kod španske vlade u iznosu od 32 miliona evra za nabavku četiri garniture putničkih vozova i renoviranje radionice.
Goran Koričić, izvršni direktor poslova razvoja i investicija u ŽRS, kazao je akcionarima preduzeća da je nabavka novih putničkih vagona neophodna, jer su postojeći dotrajali i ne zadovoljavaju potrebne standarde.
“S nove četiri garniture vozova s nagibnom tehnikom, koje bi vukla postojeća elektrolokomotiva ŽRS, pokrili bismo međunarodni saobraćaj i išli u korak s prevoznicima iz regiona”, istakao je Cvijanović napominjući da je FBiH već ušla u proces nabavke devet garnitura talgo vozova.
Nedeljko Čubrilović, ministar saobraćaja i veza RS i predstavnik većinskog državnog kapitala u ŽRS, kazao je da je španska vlada ponudila kredit po izuzetno povoljnim uslovima.
“Otplata kredita traje 19 godina sa grejs periodom od devet i po godina uz kamatu od 1,2 odsto”, naglasio je Čubrilović.
Akcionari ŽRS su, takođe, donijeli odluku o stavljanju van snage ranije odluke o kreditnom zaduženju od 107,57 miliona KM za potrebe prve faze projekta izgradnje brzih pruga u RS nakon što je tu obavezu na sebe preuzela Vlada. Usvojen je i poslovni plan ŽRS do 2011. godine kojim se predviđaju investicije od 537 miliona KM, mahom kroz kreditna sredstva Vlade, Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), Evropske investicione banke (EIB) i komercijalnih banaka.
Nenad Cvijanović, izvršni direktor za administrativno-finansijske poslove ŽRS, kazao je da gubici preduzeća za prošlu godinu iznose oko 15 miliona KM, dok za ovu godinu planiraju njihovo uduplanje zbog pada obima prevoza tereta i neophodnih ulaganja.
“Balast na leđima ŽRS bi se mogao skinuti kada bi Vlada na sebe preuzela kreditne obaveze preduzeća prema EBRD-u i EIB-u, te sprovela dokapitalizaciju kroz emisiju akcija u kojoj bi pravo učešća imali i mali akcionari”, istakao je Cvijanović.
Na pitanje predstavnika Sindikata preduzeća o planovima za radnike, on je kazao da će broj zaposlenih u 2009. i narednim godinama ostaje isti ukoliko u međuvremenu ne zapadnu u još veće finansijske probleme.
Prijedlog odluke o davanju saglasnosti za zasnivanje založnog prava na lokomotive ŽRS radi obezbjeđenja takozvanog OVER-DRAFT kredita skinut je sa dnevnog reda.
Pad obima prevoza za 60 odsto
Plan obima teretnog prevoza “Željeznica RS” u prva dva mjeseca ove godine podbacio je za 59 odsto ponajviše zbog pada obima prometa robe velikih domaćih izvoznika – željezare “ArcelorMittal” iz Zenice i fabrike glinice “Birač” iz Zvornika.
“Kriza nas je žestoko pogodila, situacija nije nimalo ohrabrujuća, jer smo morali parkirati sav transport koji smo prethodno osposobljavali da bismo ga stavili u funkciju”, ukazao je Nenad Cvijanović.Nezavisne novine